torsdag, mars 04, 2010

Min koltrast eller är jag koltrastens människa?



Klicka på bilderna så blir de större

God morgon! Var är käket? Vem ansvarar för köket? Tror du att jag kan leva på snö?

Aha! Jag låg visst i matskålen. Mätt och belåten är jag beredd att möta världen.


Min inneboende koltrast är en fascinerande personlighet som sitter och småpratar med mig ibland.

Allt om koltrastar
Flera fåglar
Koltrastsång

Koltrasten kallas Blackbird på engelska och eftersom jag även fascinreras av häftiga flygplan, visar jag det häftigaste som finns. SR-71 Blackbird.
Enligt fågelboken ska kolrasthanen ha gul näbb och gul dunring runt ögonen samt vara kolsvart. Honan ska ha brun näbb och brun ögonring samt vara gråbrunspräcklig.

Min koltrast har halva näbben gul och gulbruna ögonringar samt är brunsvart.

Den heter Karl-Olga


2 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt fina fågelbilder!

Jag har tretton koltrastar som väntar på mat varje morgon.

Dessutom två björktrastar, kaxiga typer som kör bort koltrastarna, även de som bor här på sommaren.

Det blir ett väldans kiv om äpplehalvor....

Björktrasten parkerar sig demonstrativt på fågelhustaket.

Många fler fågelarter kommer på dagligt besök.

En ringduva med skadat högerben är en flitig gäst på åttonde året.
Han tar sig fram genom att slänga högerbenet framåt på ett karaktäristiskt sätt.
Fantastiskt att han klarat sig i åtta år.

Ibland är han borta långa tider och i år tänkte jag, att han inte klarat den stränga kalla vintern.

Men se igår var han här igen!

Jag föredrar Blackbirds med fjädrar.


Hälsningar
Fågelvännen

Germund sa...

Jag börjar undra vad det är för konstig koltrast som har flyttat hem till mig. Näbben är till hälften gul. Ögonringen är gulbrun och fjäderdräkten är brunsvart.

Jag kallat den Olga, men den kanske borde heta Karl-Olga.