lördag, mars 13, 2010

Naturmorgon

Denna underbara vårmorgon handlade Naturmorgon mycket om bin. Visste du att bin i kupor och andra samhällen inte sover på vintern? De är vakna men passiva och kurar ihop i en klump med drottningen i mitten. Hos henne är det varmt och för att inte de som sitter ytterst ska frysa ihjäl, byter de regelbundet plats så att alla får del av värmen i mitten.

Humlor är också bin och de finns beskrivna här. Klicka på bilden och möt den största humla som jag har sett. När jag strök den över ryggen, lyfte den ett av sina långa ben och försökte mota bort mig, men den satt kvar och lät sig fotograferas.

Om du inte var vaken och lyssnade i dag, kan du reparera skadan genom att klicka här.

Programmet handlade också om kajor som är luftens aristokrater. Jag kanske är ensam om att njuta av deras tjattrande när de kommer i svärmar med tusen individer och jag längtar efter att få se och höra när de samlas i sina sovträd och småpratar diskret innan de somnar.

Dessutom handlade det om rådjuren som tas om hand och matas för att överleva vintern.

Eftersom rådjur, enligt min ringa mening är skadedjur i klass med råttor och möss, ser jag inga skäl till att rubba naturens ordning genom att mata de trädgårdsvandaliserande och fästingbärande djuren.

Jägarna vill tydligen ha ett rådjursöverflöd för sin hobby och skjuter lodjuren som annars skulle hålla rådjursstammen nere. Förbjud jakt på våra stora vackra kattdjur och låt naturens ordning fungera optimalt så får vi på köpet en minskad risk för fästingsmitta.

Enligt årets kungsörnsräkning har vi 109 kungsörnar i regionen och eftersom också de är bra på att decimera rådjursöverflödet hoppas jag att få glädjas över att vårt största kattdjur och vår största rovfågel växer till ordentligt i antal.

För övrigt rekommenderar jag ett besök på Grönköpings Veckoblad som i det senaste numret avhandlar den fråga som antagligen snart kommer att dominera löpsedlarna.

Hälsa på hos Dagens Svenskbladet om du vill veta mera om riksdagsbeslutet rörande osmanska rikets folkmord.

Inga kommentarer: