söndag, mars 07, 2010

Fästingar - rådjur och lodjur


Klicka på bilderna om du vill se hur Sveriges mest onödiga djur ser ut. Oftast ser man dem inte eftersom de är så jädrans små och som i mitt fall, klias de sönder så att bara huvudet är kvar i huden.

Klicka på rubriken om du vill veta mera om de blinda småkrypen.

Trots den bistra kylan denna vasaloppsmorgon, (-20,5°C kl. 6.00) är fästingsäsongen snart verklighet och vi som bor mitt i fästingarnas favoritområde, förbereder oss på att möta dessa fullständigt onödiga djur eftersom de har fyllt på glykol i systemet.

För min del kan jag konstatera att jag är en fästingmagnet, men som tur är verkar det som att jag bara attackeras av de osmittade odjuren.

Om jägarna kunde låta lodjuren vara ifred skulle odjuren minska i antal eftersom det är lodjurens huvudföda som är fästingarnas värddjur.

Lodjuren får gärna reducera stammarna av rådjur som enligt min ringa mening också tillhör skaran onödiga djur.

Varje år upptäcks nya skadeeffekter som fästingarna orsakar när de smyger sig på oss.

Det är alltså jägarnas fel att vi plågas av fästingar. Kunde de behärska sin lust att döda våra stora vackra kattdjur, skulle problemet med rådjur och fästingar reduceras.

Senaste nytt om fästingarna

Allt i bloggen om fästingar

Inga kommentarer: