fredag, mars 19, 2010

Smite en el-Messerschmitt rullade på Energitinget


Jag har tidigare i bloggen bestämt mig för att projekt Smite är en bluff, men jag tänker krypa till korset och medge att det kan vara ett seriöst men naivt försök att komma in i en överetablerad marknad med en produkt som saknar marknadspotential. Dock fortsätter jag att betrakta projektet som slöseri med energi och investeringskapital, trots att utvecklarna fick visa upp sitt material på Energitinget.

Läs min korrespondens med Håkan Lutz i slutet av det här inlägget.

Eftersom jag under många år har varit inblandad i utvecklingen av batteridrivna fordon, förstår jag att de börjar med ett klent drivaggregat som räcker till max 15 kmph. Sådana finns att köpa som reservdelar till industrins elfordon för interna transporter.

Jag har faktiskt kvar ett komplett drivaggregat på 2 kW till en Spijkstaal 303 som är avsett för tvåhjulig bakhjulsdrift och komplett med differentialväxel, men det finns gott om liknande för enhjulsdrivning och de är mycket billigare. Den som vill bygga en liten elbil för upp till maximalt 20 kilometer per timme, kan få tag i allt utom karossen här och på många andra liknande företag.

Smite kan aldrig lanseras som något annat än mopedbil och sådana finns det redan väldigt gott om med små och snåla dieselmotorer. Det är typbesiktningens krocksäkerhetstest som lägger oöverstigliga hinder i vägen. De befintliga mopedbilarna är rätt bekväma för två personer i bredd och har bra bagageutrymmen. Var finns bagageutrymmet i Smite?

En eldriven mopedbil är en klart intressant produkt, men det finns några oeftergivliga krav:

Den bör ha en aktionskapacitet på 8 - 10 mil vilket förutsätter rätt stora batteripaket. Om Smite ska ge avkastning på investeringsmedlen, krävs det att det finns ett marknadsområdestäckande nät för försäljning, service och reservdelsförsörjning, vilket faktiskt kräver mera startkapital än själva teknikprocessen.

Besök ändå Smites hemsida, den är snygg.
De är bra på hemsideproduktion men jag betvivlar att de klarar av en fordonsproduktion med det koncept de marknadsför.

Inga kommentarer: