tisdag, februari 18, 2020

Vargtimmen

Som regel vaknar jag strax innan klockan tre varje natt; inte av oro utan med glädjefylld förväntan inför den stundande dagen.

Ungefär en timme ligger jag och tänker på alla fantastiska möjligheter som jag har förunnats och spekulerar i den kommande dagens händelser.

Olika scenarior byggs upp och olika möjligheter processas.


Vargtimmen enligt Wiki

Vargtimmen är ett begrepp skapat av Ingmar Bergman för filmen med samma namn, och som därefter fått sådant genomslag att det ofta förstås som betydligt äldre.

I filmens förtext förklarar Bergman innebörden av ordet, så som det förstås i denna kontext:

"Vargtimmen är timmen mellan natt och gryning. Det är timmen då de flesta människor dör, då sömnen är djupast, då mardrömmarna är verkligast. Det är timmen då den sömnlöse jagas av sin svåraste ångest, då spöken och demoner är mäktigast. Vargtimmen är också den timme när de flesta barn föds."

Gällande den vetenskapliga relevansen för begreppet, så har det påvisats att kroppen, i de fall då dygnsrytmen följer solens upp- och nedgång, vid fyratiden på morgonen är nedreglerad till ett minimum; blodets halt av hormonet melatonin är som högst, kroppstemperatur och blodtryck sjunker till dygnets lägsta nivåer och ämnesomsättningen går ner.

Beträffande fullmånen, tror jag att det är då jag sover som bäst.



Inga kommentarer: