onsdag, februari 12, 2020

SAS skandinaviskt – eller hopplock?



SAS tog bort filmen!

Natten till onsdag valde SAS att ta bort filmen från Youtube och sina andra sociala medie–kanaler men här finns den kvar!

Expressen har sökt SAS utan att nå företaget.

Wilhelm Tersmeden, ordförande för SAS-sektionen på Svensk Pilotförening, är kritisk till reklamfilmen.

– Reaktionerna från våra kunder på SAS senaste reklamfilm visar att man uppskattar och bryr sig om det skandinaviska varumärket. Vi delar deras uppfattning med irländska flygplan, spanska piloter och baltisk kabinpersonal så känns det skandinaviska allt mer avlägset, säger han i en kommentar.

Stormen kring reklamfilmen kommer vid absolut sämsta tidpunkt för SAS-ledningen. Företagets piloter är på krigsstigen sedan man fått klart för sig att SAS-ledningen planerar för att introducera någon form av lågprisbolag i Skandinavien som ska ta flygningar från vanliga SAS.

SAS planer liknar det upplägg bolaget har med sitt lågprisbolag SAS Ireland som flyger från London och Spanien. Flygningarna sker bland annat till Stockholm, Köpenhamn och Oslo med utländska besättningar till en lägre lönekostnad.

– Vi ser filmen som ett sätt från SAS att vänja passagerarna vid att det inte längrea alltid är skandinavisk personal på flygningar inom Skandinavien. Men den här gången har de skjutit sig i foten, säger en SAS-pilot som vara anonym.

En annan pilot säger:

– Helt klart att det här ska ses som ett led i förberedelserna för ett nytt lågprisbolag inom SAS med utländska besättningar. Passagerarna ska sakta men säkert vänjas vid att det inte längre talas norska, svenska eller danska i kabinen. Jag uppfattar filmen som ett subtilt sätt att få passagerarna att tänka bort det skandinaviska. Ledningen sitter nog i chocktillstånd nu och undrar vad som hade med den här miljonproduktionen till film.

”SAS Ireland” på säkerhetskortet i stolsfickan skvallrar om att det är SAS lågprisbolag som flyger.

Filmen är en del av SAS:s kampanj ”We are travelers”, med målet att lyfta ”kulturella erfarenheter vi tar med oss hem och internaliserar efter att ha rest”, enligt Resumé.

Reklamfilmen är framtagen av danska byrån &Co, och är regisserad av den Grammisbelönade svenske regissören Gustav Johansson, som tidigare jobbat med märken som H&M, Volvo och Nike.

”När de åker utomlands vill de flesta resenärer få med sig inspiration. De vill ta med sig något hem, oavsett om det är minnen eller kunskap,” säger Martin Adonis, brand campaign manager på SAS, om reklamfilmen i ett pressmeddelande.

”Det är det som rör samhället framåt. Om vi inte hade varit så nyfikna på vår omvärld hade Skandinavien inte sett ut som det gör.”

Expressen söker någon ansvarig inom SAS som kan uttala sig om den borttagna reklamfilmen. Koncernchefen Rickard Gustafsson befinner sig på tjänsteresa utomlands och har ej gått att nå.

Varken SAS kommunikationschef Karin Nyman eller presschefen Freja Annamatz har kunnat nås för en kommentar.

Reklambyrån &Co hänvisar till flygbolaget.

Inga kommentarer: