Blogginlägget skrevs sjätte oktober när det egentligen var klart att företaget var dömt. Vem vill ha ett företag som tillverkar en produkt som ingen vill ha?
Uppdatering 24/11 Finns det någon branschkunnig som är överraskad nu?
Uppdatering 25/11 - Därför sprack affären.
Uppdatering 6/12 - Företaget styckas strategiskt
Uppdatering 18/12 - Nedläggning
Postludium 18/12
GM USA pressmeddelande 18/12
Faktum är att ingen vill köpa en bil som det står SAAB på. Nu blir det konstgjord andning på ett dött projekt. Övertagandeprocessen har tagit för lång tid för att marknaden ska få förtroende för SAAB igen. Nu är det hög tid att färdigställa de bilar som det finns delar till och sedan organisera ett servicenät som håller sålda bilar igång garantitiden ut. Därefter är det säkert många som är villiga att tjäna pengar på de stackare som äger en SAAB.
Hopp och förtvivlan
Uppdatering 26/11 Surt sa räven
SAAB-kronologi
Rykten om köpare 27/11
♥♦♣♠♥♦♣♠♥♦♣♠♥♦♣♠♥♦♣♠♥♦♣♠♥♦♣♠♥♦♣♠
Ursprungsinlägget här under. Ovanför gamblersymbolerna finns
uppdateringarna som kommer efter hand som skådespelet går vidare
uppdateringarna som kommer efter hand som skådespelet går vidare
Under inledningen av affären Saab - Koenigsegg, trodde jag att det var ett seriöst projekt, men har under processen insett att det är något svårdefinierat osunt med hela historien. Senaste nytt om Saab.
Jag trodde att de presumtiva köparna och Saab-ledningen tillsammans, snabbt skulle presentera en modern miljöanpassad produktionsplan med mera än bilar i fokus.
Sverige behöver en kompetens tillverkare av energiomvandlingsutrustning för våg- vind- och solenergi.
I stället presenterar de den största lyxbilen i Saabs historia!
Jag tar härmed tillbaka allt positivt jag har skrivit om det nya Saab och hävdar motsatsen.
En bilfabrik som producerar osäljbara bilar, är inget seriöst investeringsprojekt. De ska därför inte beviljas ett öre i lån från skattebetalarna och inga utvecklingsbidrag innan de har presenterat en trovärdig plan för produktion och marknadsföring av tidsanpassade produkter.
Dit hör definitivt inte dagens bilar från Saab.
Under gårdagen lät det som om Regeringen nu ser positivt på utvecklingen, vilket jag innerligt hoppas, handlar om dimridåer för att hålla alla dörrar öppna tills dess att Saab-projektet är genomlyst.
Dagens information från Regeringen är oroväckande, mycket oroväckande!
Jöran Hägglund:
"Det är klart att det hänt mycket senaste tiden. Ett upplägg med privat kapital från Beijing Automotive gör att affären blir mer trovärdig. Och det tas steg hela tiden med värderingar och säkerheter hos Riksgälden."
En affär av det här slaget är inte trovärdig bara för att det finns en finansieringsbas!
Trovärdighet uppkommer när det finns en långsiktigt hållbar plan för hur investeringen ska ge avkastning.
Jag hävdar att det är dags för en slutpunkt mycket snart innan mera skattepengar slösas bort.
Det börjar likna varvskrisen där de dagsaktuella arbetstillfällena skulle värnas till varje pris, utan en tanke på näringens överlevnadspotential.
Problemen skjuts fram ett år och sedan blir det ändå nedläggning med många miljarder av våra skattepengar bortslösade.
Saab kan aldrig bli en volymbil igen!
Uppdatering 4/11
Försäljningen har rasat med drygt 70%.
Ingen vill köpa bilarna. Varför då låna ut skattebatalarnas pengar till produktion av bilar som ingen vill ha?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar