lördag, oktober 31, 2009

Alla helgons dag - Halloween



Numera är jag hjärtligt trött på alla fåniga maskeringar som misspryder barnen den här helgen. Billigt skräp säljs dyrt och går som smör i solsken eftersom grupptrycket bland barnen, är tungt och oemotståndligt. De stackars barn vars föräldrar inte har råd att spöka ut sina barn, vågar knappt visa sig ute. Halloween är ett fult ord för mig.

Därför får skräckfigurerna inte något godis av mig i fortsättningen. Det kanske är en överreaktion, men tänk på att spektaklet är ett rent kommersiellt jippo utan minsta förankring i svensk tradition.

Klicka här och besök hemsidan Halloween. 
Allt om allhelgonahelgen i bloggen
Alla helgons blodiga allvar, står det i Svenska Dagbladet där traditionerna knyts samman.

I kväll kommer jag att promenera på kyrkogården och ta bilder på alla fantastiska eldslågor som fladdrar i vinden. Så har jag gjort varje år och varje år fått kassera kassa bilder, men i år har jag en kamera med optisk bildstabilisering som fixar problemet med mörkerfotografering.

Senare tänder jag ett ljus, stoppar in Bach i stereon och försöker skapa stillhet i ett rastlöst sinne.

Uppdatering 20.30 - Bild ett - Bild två

Allhelgonaafton är en fantastisk kväll då mängder av människor vandrar stilla på gravplatserna och pratar tyst. Det ger en märklig känsla av att tiden saktar in och den halvtimme jag går där, känns väldigt lång.

Inga kommentarer: