onsdag, juni 03, 2009

Volvo - Saab och framtiden

Saab årsmodell 2012 överst och Volvo 1960 underst. Jag hade två sådana underbara bilar.

I Saab har man som förare alltid tvingats sitta lite snett på grund av någon konstruktörs hjärnsläpp och man var alltid tvingad att lägga i backen för att få ut startnyckeln.


Jag har sagt det förr. Skräntärnan Maud har sagt det och det är fortfarande rätt (trots att Maud tycker så)

Saab ska inte bygga bilar. de borde aldrig ha byggt bilar. Saabs personbilstillverkning har historiskt sett antagligen varit en företagsekonomisk katastrof och kan aldrig bli lönsam.

Personligen anser jag att Saab är dåliga bilar. De är obekväma och fula. För några år sedan skulle min bil skaderepareras och under fem veckor tvingades jag köra en Saab 9.5 Aero. Jag vantrivdes varje minut i den skräpbilen.

Saab ska bygga vindkraftverk och flygplan. Det finns en marknad för små energieffektiva flygplan och vindkraften behöver nya kraftfulla hitech-aktörer.

Volvo har jobbat i tysthet med de bilar som kommer att efterfrågas. Vad har Saab gjort under tiden?

Volvo premieras för marknadsanpassade konstruktionslösningar. Vem gör tummen upp för Saab?

Ingen vill äga Saabfabriken för att så få vill äga Saabbilar. Så enkelt är det.

Mitt stalltips är att det om fem år finns bara en stor biltillverkare i Sverige och det är inte Saab. Dessutom kommer det sannolikt att finnas många småskaliga tillverkare av små elbilar och där kanske Saab kan finnas med. Jag har haft en hyfsat god insyn i Saabfabrikens protoypverksamhet och kan verifiera att där finns hitech i överflöd.

Hitech i överflöd och som sannerligen flödar över när det bäller biltillverkning. Krångligt och komplicerat blir det alltid. Till och med när de gör sin
hemsida. De har missat att vi är många som surfar med Firefox.

Inga kommentarer: