lördag, oktober 24, 2009

Naturmorgon



Det är en efterlängtad naturupplevelse att vakna till denna radiosignatur.

Den vackra musiken innebär att de bästa sammanhängande 105 minuterna i Sveriges Radio, inleder sitt veckobesök i mitt hem. Bland ljuden finns korpens metalliska läte, råbockens bröl, cikadors och delfiners någonting.

Naturmorgon har jag skrivit om flera gånger men bara en enda gång i negativ mening. Då rörde det sig om en ny programledare som jag senare har omvärderat i positiv riktning.

Klicka på den nedre vackra bilden som en lyssnare har skickat in. Den övre bilden visar den fantastiska fladdermusen.

Ett av dagens ämnen var fladdermusfort och eftersom både fladdermöss och Försvarsmaktens gamla bergfort, fascinerar mig så ska jag rota lite där.

Fladdermössen är våra enda däggdjur med flygförmåga och de är fruktade av många på grund av kopplingen till vampyrer, och visst är vampyrfladdermusen en blodtörstig liten rackare (kroppen är stor som din tumme).

Den största fladdermusarten kallas flygande hund och den utrotades på en ö i Indonesien för många år sedan. Det ledde till att deras största exportartikel, en exotisk frukt också utrotades eftersom det bara var de flygande hundarna som pollinerade trädets blommor. Efter återinförande av djuret på ön, blev det balans igen.

Fladdermössen trivs i mörka grottor och försvarets övergivna grottor passar perfekt som hem för de vackra små djuren.

Mera om fladdermöss och fort:
SvT
Värmdö Kommun
SvD
Allt om Naturmorgon i bloggen

Inga kommentarer: