Dagens otäcka nyhet var den om sjunkande livbojar. Jag har många gånger reagerat över att de livbojar som hänger på stolpar vid badplatsen, är så tunga, men aldrig reflekterat över konsekvenserna.
När jag hörde på Ekot om de sjunkande livbojarna i morse, gick tankarna naturligtvis direkt till Estonia.
Hur många strök med för att de drogs ned i djupet av tunga livbojar?
Det ska bli intressant at se hur många journalister som börjar gräva i det spåret. SvD noterar men drar inga slutsatser. "Bojen, av märket Veleria San Giorgio som säljer säkerhetsutrustning till rederier i hela världen, tillverkas i Italien och finns enligt Ekots kartläggning bland annat ombord på en av Gotlandsfärjorna."
Bojsänkena tillverkas av Veleria San Giorgio och de lär nog få det hett om öronen den närmaste tiden. En seriös tillverkare av säkerhetsutrustning vet att produkternas åldrande måste testas. Antingen har företaget känt till problemet men tigit eller så är det ingen seriös tillverkare av säkerhetsutrustning.
Uppdatering 3/12
"Efter Ekots rapportering om den italienska livbojen som vid tester visade sig sjunka i vatten, har rederier i hela världen genomfört noggranna kontroller, inte bara av italienska livbojar utan även andra märken.
Från flera håll kommer det nämligen samstämmiga rapporter om att exakt samma fel upptäckts på livbojar av märket Eval, som tillverkas i Grekland.
Skummaterialet som ska fylla ut insidan av livbojen skrumpnar ihop och när vatten kommer in genom ett gömt hål under en reflexbit så kan livbojen fyllas och bli flera kilo tyngre, precis som med den italienska livbojen.
Enligt en rapport från ett kanadensisk-ägt lastfartyg så hittades även felkonstuerade brittiska livbojar av märket Perrybuoy. Och båda de här typerna, den grekiska och den brittiska livbojen, finns ombord på svenska passagerarfärjor, visar Ekots granskning. Till exempel finns de på rederiet Strömmas båtar, som kör skärgårdstrafik och sightseeingbåtar i flera storstäder. Styrsöbolaget, som bedriver lokal kollektivtrafik i Göteborgs södra skärgård, har båda de här sorterna och Ånedinlinjen, som kryssar mellan Stockholm och Mariehamn, har den grekiska livbojen."
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar