fredag, december 28, 2007

Lek med material


Mina första tydliga barndomsminnen är från vår stora smedja där min far smidde hästskor och verktyg. I en ässja värmdes materialet för bearbetning och där kunde han också härda stål för att tillverka stenborrar

Härdningen innebar att stålet först tillsattes kol upp till cirka 0,3%, varefter det rödglödgades och snabbkyldes i vatten. Olika temperatur gav olika hårdhet och sprödhet.

Bearbetning av metaller har sedan dess varit en ren njutning för mig.

Ge mig några stycken stål, en svets och en slipmaskin så kan jag ge dig en vacker järnblomma.

Ge mig en bräda, en hammare och en kartong spik så ska jag visa dig hur brädan spricker och spikarna kroknar bara genom att jag tar tag i hammarskaftet.

Att arbeta med stål är en ren njutning och träarbete en mardröm.

Inga kommentarer: