fredag, december 28, 2007

Lek med bilder




Klicka på den nedre bilden och studera mitt digitala skrivbord. Bilden ovanför visar det analoga.

De två översta bilderna visar mitt första datoriserade kontor och mellanbilden mitt första riktiga hemmakontor.

Lek med bilder i Photoshop har blivit en ny hobby efter att bildlekandet legat nere under många år. 1970 köpte jag min första systemkamera, en Mamiya Sekor 1000 DTL med spotmätning vilket möjliggjorde perfekt exponering i alla lägen Ett normalobjektiv 1,2/58 var bra i dåligt ljus och ett Tamron 400 med 4x-konverter till brännvidd 1600, tillsammans med ett tungt stativ, gjorde att jag kunde ta närbilder på 100 meters avstånd. Pressning av filmen till 1600 ASA och lite trixande i mörkrummet, resulterade i tusentals vackra bilder.

Då var det ställtider med alla vätskor, torkapparater och olika pappersval så att en bra kväll kunde ge max 25 bilder.

I dag går det snabbare och är faktiskt roligare att leka med bilder.

I mellantiden fastnade jag för diabilder och terroriserade ständigt familj och vänner med min fina Zeissprojektor som kunder ge bilder på två gånger tre meter mot väggen. Vänkretsen krympte betänkligt, men familjen stannade kvar.

Inga kommentarer: