onsdag, februari 16, 2011

VSK Bandy mot SAIK om nio timmar

Jag kommer inte att se matchen VSK - SAIK live, men
jag ska ha kepsen och portföljen nära medan den pågår
80 år gammal portfölj och 25 år gammal skotsk keps.
Klicka på bilderna så blir de tydligare

Bandy är en sport som berör mig starkt och normalt är bandy-VM en höjdpunkt. Årets VM följde jag inte alls och jag vet inte riktigt varför, men det kändes avslaget redan från början.

Allt i bloggen om bandy här

Min uppväxt med Ljusdal, Edsbyn, Bollnäs, Broberg och Sandviken inom en 8-milsradie, präglade naturligtvis mitt idrottsmedvetande och gjorde Bandy = Idrott (Idrott = Bandy)

Från början var Segersta favoritlaget och jag såg alltid deras hemmamatcher på den lilla tjärn som var deras hemma-arena.

När jag flyttade till Sandviken, lyftes bandyn och blev en livsstil. 1962 hade Sandviken två topplag i bandy. SAIK och SIF. Deras inbördes möten var fantastiska och på läktarna var det inbördeskrig av ett vänligare slag än det vi ser hos huligansporten hockey.

Det råaste jag någonsin bevittnade var när en av mina SAIK-vänner drog ned kepsen så hårt på en SIFare så att den blev till ett halsband.

Sedan Jonny lämnade oss, har jag tagit hans klubb Västerås till mitt hjärta och nu ska min gamla klubb möta min nya. Då står det en slutspelsplats på spel för VSK och SAIK har redan vunnit serien.

Jag hoppas att det påverkar motivationen hos de båda lagen.

Lagsporter där mer än 4 personer kämpar om en boll, tråkar ut mig, men alla regler har undantag. så också min uttråkningsregel. Bandy är helt enkelt en unik sport med fart, teknik, precision, laganda och publikvänlighet som slår allt.

Resultat här
Bandyförbundet         Klicka på bilden så blir den större

Inga kommentarer: