söndag, februari 06, 2011

Pangasius är historia

När pangasius dök upp i frysdiskarna på ICA Maxi för några år sedan, började jag äta mycket fisk. Oftast stekte jag filéerna i olivolja utan panering och kryddade bara med örtsalt och nymald vitpeppar. Det är väldigt gott och väldigt lättlagat.
När jag ville äta extra gott, blev det fiskgratäng med kräftstjärtar, champinjoner, morötter, broccoli, potatismos och vitvinssås
För ett halvår sedan tröttnade jag på pangasius efter att den två gånger i rad var sladdrig i konsistensen och allmänt oaptitlig.

I morse hörde jag på radion, nyheter om pangasius som hade fått mig att sluta äta den under alla omständigheter. SvD har också uppmärksammat problemet och förhoppningsvis slutar många att äta pangasius. Lyssna
- Mera från Ekot


Jag äter numera bara godkänd plattfisk, kolja och framför allt Enghavs stora frysta sillfiléer.

Citat SR: "I fodret som fiskarna äter finns det fiskmjöl. Vår granskning visar att fiskmjölet görs av flera olika typer av matfisk som till skillnad från pangasius äts av den fattiga lokalbefolkningen. Pangasiusodlingarna har bidragit till att floden och havet utanför Vietnams kust är överfiskat.

– Vattnen nära kusten är generellt sett tömt på fisk, säger Flavio Corsin på Icafis, en organsation som anlitas såväl av vietnamesiska myndigheter som av branschen och olika organisationer .

Trots att de svenska matvarukedjorna känner till att det finns problem med produktionen säljer de fisken i alla fall, eftersom det är en billig fisk som konsumenterna efterfrågar."


Citat SvD: "På livsmedelsjätten Ica möts uppgifterna om den utbredda antibiotikaanvändningen av förvåning.

–Det var inga problem när jag var nere, säger miljöansvariga Kerstin Lindwall på Ica till Sveriges Radio."


Jaja, det var inga problem med ommärkning av köttfärs heller till en början.
Wiki
-

Inga kommentarer: