fredag, februari 11, 2011

Välkommen tillbaka Åsa-Nisse!

Klicka på biograf-affischerna så blir de större

Jag har nog sett alla Åsa-Nissefilmerna och jag har träffat filmproducenten Ragnar Frisk. När jag frågade honom hur det var att göra mina favoritfilmer, blev svaret att det var rätt trevligt. Senare visade det sig att jag hade träffat en annan Ragnar Frisk som också var filmproducent, men som gjorde mindre dokumentärproduktioner. Han trivdes dock med förväxlingen och spelade med.

Det här var 1988 och den mera kände Ragnar Frisk dog 1984.

För den yngre publiken är nog Ragnar Frisk mest känd som han med repliken "snubblande nära succé" i Jonas Gardells spektakelshow.

Det hävdas att Ragnar Frisk efter varje misslyckad premiär, yttrade just denna mening.

I dag hörde jag i P1-morgon hur filmproducenten Roy Andersson spydde galla över den nya Åsa-Nisse-filmen. Robert Aschberg, som enligt min ringa mening, är en dubbelpipig skitstövel, tog kritiken lugnt och frågade till sist Roy Andersson om denne hade sett filmen. Sveret blev nej vilket faktiskt blev en ren självförvållad dumförklaring.

Lyssna

SvD skriver om Roy Anderssons ogrundade upprördhet här, men de missade självmålet. Citat:
"Visst, folk får tycka om buskis, men just det här? Det är ett tecken på hur antiintellektualismen breder ut sig - men det är väl just sådana här filmer vi ska göra enligt kulturministern. Jag tycker bara att det är sorgligt hela skiten." Sade han som inte har sett filmen.

Det är nog tillräckligt utrett om manusförfattaren Stig Cederholms nazistsympatier och det fanns för den delen väldigt många aktade samhällsaktörer som delade hans böjelser för denna våldsideologi.

Det liknar dagens situation där många naiva islamkramare tillhör samhällseliten. De kommer också att få göra avbön om några år när följderna av islamismen blir omöjlig att dölja.

De som producerar den nya Åsa-Nisse-filmen, kan inte beskyllas för nazismsympatier så Roy Andersson har tagit sig vatten över huvudet.

Jag har inte sett en film på biograf de senaste 20 åren men den här ska jag se så snart min förkylning är kurerad.
Videosnutt
SvT om filmen
Recension SvD
Recension Cinema
Recension Expressen
-

Inga kommentarer: