tisdag, februari 22, 2011

Arto Paasilinna

Klicka på bilderna så blir de större
För ett par år sedan hörde jag Radioteatern sända första avsnittet av Den ljuva giftkokerskan. Jag blev omedelbart beroende och njöt av alla de följande avsnitten.

Ett år senare låg jag några dagar på sjukhuset och upptäckte att sex böcker av Arto Paaslinna fanns i sjukhusbiblioteket. Jag läste dem på två dagar och sedan trodde jag att jag hade avverkat denne enastående författare tills i går när jag var på huvudbiblioteket för att leta nya böcker av Terry Pratchett.

Det fanns inga, men av en händelse fick jag syn på "En lycklig man" av Arto Paasilinna. På rätt hylla fann jag sedan åtta böcker till och alla fick följa med hem. "En lycklig man" lästes i går kväll och nu blir det sträckläsning tills alla 20 Paasilinna har avnjutits.

Aarto Paasilinna skriver så att man får känslan av att han vet lika lite som läsaren om vad som ska hända på nästa sida. Överraskning på överraskning och en fantasi som är i klass med Pratchetts.

Adlibris

Snart ska jag fylla en termos med starkt kaffe bryggt på nymalda bönor. Sedan blir det soffan med en tjock filt och "Åskgudens son". Kiitos Arto!
-

Inga kommentarer: