onsdag, januari 05, 2011

Konspiration mot Kajan

Klicka på kajan så blir den större och ännu vackrare
Gång på gång får vi veta att folk i Sveriges städer vill utrota kajorna för att de låter för mycket.

Arga Kajan och jag är helt eniga om att inga fåglar alls ska utrotas. Alla ska med som Mååna sade och kajan är en speciellt fascinerande fågel som definitivt låter bättre än den skränande näktergalen. Kajan  vankar runt omkring mig när jag sitter på en torgbänk och filosoferar. Den småmuttrar över världens orättvisor medan den letar små ätbara smulor som vi lämnar efter oss. När kajorna i skymningen samlas i stora träd och småpratar innan de somnar, finns jag på plats och säger god natt. Jag gillar kajor bäst av alla fåglar!

I morse kom nyheten om att kajor i Falköping har drabbats av massdöd (lyssna) och inte långt därifrån, i Sölvesborg har befolkningen mobiliserat ugglor i kampen mot kajorna vilket Kajan och jag reagerade över här.

Till och med i min lilla stad pågår kampanjer mot mina vänner kajorna. Mera om det här.

SvD om Falköpings-kajorna.
SvD om andra fall av fågelmassdöd i USA. Kanske handlar det om kajor där också, eller om Jackdaw som de heter i USA.
SvT - SvT -Miljöaktuellt -

Inga kommentarer: