onsdag, januari 19, 2011

Energiomvandling från tidvattnet

Klicka på bilderna så blir de större
Tidvattenturbiner
I Sverige är vi inte vana vid att tänka på energin i tidvattnets strömningar, men när jag var i Hastings en sommar, lärde jag mig att det är väldiga energier som borde utnyttjas bättre.

I Frankrike och Storbritannien finns det många tidvattenkraftverk och nu ska Asien få sitt första i Gujarat Indien. Teknik 360.

Atlantic Resources koncept tilltalar mig mest av de olika konstruktioner som jag har funnit när jag har sökt tidvattenenergilösningar.

Severn Barrage i Storbritannien är ett enormt energiomvandlingsprojekt med tidvattenturbiner inuti och vindkraftverk ovanpå en stor barriär. Severn Barrage

I storbrittanien och Frankrike kan nivåskillnaderna vara 12 mter och i Canada 17.
Svensk energi om energiomvandlingsprinciper här.
Wiki om tidvattenkraftverk
Wiki om tidvatten
-

Inga kommentarer: