Klicka på bilen så växer den
I början av 90-talet, var jag en av många som försökte boosta elfordonsmarknaden, men det misslyckade av flera skäl.
Några viktiga orsaker till fiaskot var omodern formgivning, usel komfort och katastrofalt dålig krocksäkerhet med tunga blyackumulatorer med upp till 50 liter 28% - svavelsyra som läckte ut om fordonet låg uppochnedvänt.
De fordon som jag lyckades sälja användes i parker, på kyrkogårdar samt för interntransporter i stora industrier och på sjukhus. De hade en fantastisk driftsäkerhet, men underhållet av batterierna var en ständig plåga med väldigt mycket förstörda kläder.
Presentation Volvo C30 Electric.
Några viktiga orsaker till fiaskot var omodern formgivning, usel komfort och katastrofalt dålig krocksäkerhet med tunga blyackumulatorer med upp till 50 liter 28% - svavelsyra som läckte ut om fordonet låg uppochnedvänt.
De fordon som jag lyckades sälja användes i parker, på kyrkogårdar samt för interntransporter i stora industrier och på sjukhus. De hade en fantastisk driftsäkerhet, men underhållet av batterierna var en ständig plåga med väldigt mycket förstörda kläder.
Presentation Volvo C30 Electric.
SvD -
"Volvo har krocktestat en C30 Electric i frontkrock på samma sätt Euro NCAP gör – förskjuten så att 40 procent av förarsidan träffar barriären. Hastigheten är 64 km/h.
”Vi är först i världen med att visa hur en säker elbil ser ut efter en krock”, förklarar Volvo Personvagnars vd Stefan Jacoby vid en presskonferens idag måndag, 10:e januari."
"När batterierna är helt urladdade är det bara till att plugga in bilen i ett uttag och vänta åtta timmar. Därefter kan det gasas för fullt igen och med plattan i mattan kan man nå en toppfart på 130 km/h. 0-100 km/h går på 10,5 sekunder."Plugin cars
Video från Volvo
-
Andra elbilar:
Nissan
Elbil Sverige
Konverteringsentusiaster
-
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar