tisdag, januari 11, 2011

Hotade humlor

Klicka på humlorna så blir de större
En humla på Karins tröja och en på en rhododendronblomma
En morgonsur humla och en som kraftigt berusad vältrar sig i krokuspollen
När jag på försommarmornarna åt min frukost på stugaltanen i Erkpers Segersta, hände det ofta att jag gick och satte mig i en stor spireabuske där det fanns hundratalstals humlor. Det är en fantastisk känsla att helt stilla känna massor med humlor krypa över armar och ben.

Humlans värde för växtligheten är grovt underskattad. Eftersom den vaknar först av de pollinerande insekterna när det våras, skulle vi inte få några vårblommor utan humlorna. Tomaerna skulle inte hinna mogna innan frosten och det skulle bli väldiga problem med naturens balans.

Till min förfäran ser jag att det nya rationella jordbruket är ett hot mot humlans framtid. SvT. ATL.

Som vanligt visar sig den här sortens problem först i USA där stordriften alltid ligger steget före. The Washington Post.
Amerikansk humlesida
Flera av mina egna bilder på djur jag mött - här -
-

Inga kommentarer: