torsdag, januari 27, 2011

Church of the Flying Spaghetti Monster

Klicka på bilderna så blir de större
Religion är ett komplicerat kapitel i varje filosoferande människas omvärldsanalys. Jag växte upp i ett strikt kristet hem, med övertygelse om att vår vän prästen hade sanningen.

Den övertygelsen försvann när jag såg hur mycket ondska som utvecklas i religionernas namn, men tron har aldrig övergivits. Det är bara det att tron inte har haft något hem eftersom jag insåg kristendomens orimlighet med alla myter om Jesus Josefssons magiska stunts.

Jag tycker om kristendomens goda sidor som utvecklas i Svenska Kyrkan, men jag avskyr svartrockarnas hokus pokus och intolerans.

Jag har flera goda vänner som är präster och beundrar en av dem som jag bara har haft en kort pratstund med, men som under den korta tiden gjorde mig ödmjuk inför en stor tänkare. Det var Martin Lönnebo.

Anna Bäcklund har blivit en kär vän som ger mig tröst. Bo Senter blev min vän för att han var ett stöd för min svärmor. Karin Långström Vinge blev min nätkompis när vi stod på barrikaderna mot svartrockarna. Det finns några till som jag uppskattar varmt utan att ha träffat fysiskt.


Buddhismen och Hinduismen lockar mig inte alls och islam betraktar jag som ondskans ideologi.

Då hade jag att välja mellan att skapa en egen religion eller bli en religiös vilde, men så upptäckte jag Church of the Flying Spaghetti Monster.
Där finns inte ett spår av intolerans och de har snygga profiltröjor.

FSM tar visserligen stöd i en lång rad tecken men det är slumpartade tecken utan hokus pokus.

Den heliga hemsidan
-

Inga kommentarer: