måndag, mars 16, 2020

Corona del 5 – Hamstring

Efter ett långt och privilegierat liv, känner jag ingen oro för min egen tillvaro men paniken som nu sprider sig begränsar hoppfullheten.

Enligt Wiki klarar jag mig 3 minuter utan luft. 3 timmar utan skydd mot låg eller hög temperatur. 3 dagar utan vatten. 3 veckor utan mat, men hur länge klarar jag mig utan hoppet?

Tills vidare hamstrar jag yoghurt, äpplen och korv för en vecka.

Det kommer att bli bra igen!

Allt i bloggen om covid-19

WHO via google translate:

"Coronaviruses (CoV) är en stor familj av virus som orsakar sjukdomar från vanlig förkylning till svårare sjukdomar som Mellanöstern respiratoriskt syndrom (MERS-CoV) och Severe Acute Respiratory Syndrome (SARS-CoV).

Coronavirussjukdom (COVID-19) är en ny stam som upptäcktes 2019 och har inte tidigare identifierats hos människor.

Coronavirus är zoonotiska, vilket betyder att de överförs mellan djur och människor. Detaljerade undersökningar fann att SARS-CoV överfördes från civetkatter till människor och MERS-CoV från dromedarkameler till människor. Flera kända koronavirus cirkulerar i djur som ännu inte har infekterat människor.

Vanliga tecken på infektion inkluderar andningssymtom, feber, hosta, andnöd och andningssvårigheter. I svårare fall kan infektion orsaka lunginflammation, allvarligt akut andningsyndrom, njursvikt och till och med dödsfall.

Standardrekommendationer för att förhindra spridning av infektioner inkluderar regelbunden handtvätt, täcker mun och näsa när du hostar och nyser, koka noggrant kött och ägg. Undvik nära kontakt med alla som uppvisar symtom på luftvägssjukdom som hosta och nysningar."

Inga kommentarer: