fredag, maj 18, 2007

Vår ömtåliga miljö




Från Vetenskapsradion i dag:

"Haven tappar förmågan att ta upp koldioxid

Världens hav suger upp en stor del av den koldioxid som vi människor släpper ut. Men man har befarat att haven gradvis kommer att tappa den förmågan, som en konsekvens av klimatförändringen. Nu hävdar engelska och tyska forskare i tidskriften Science att dom sett att det här börjat hända i havet kring Antarktis.
Det här beror enligt forskarna på ökade vindar, som i sin tur ses som en effekt av dels växthuseffekten, dels det tunnare ozonskiktet. Enligt klimatmodellerna kommer den här effekten att öka - det vill säga, ju mer koldioxid vi släpper ut, desto mindre hjälp har vi av haven för att ta hand om koldioxiden."
-
Forskarna menar att orsaken är vindväxlingar orsakade av klimatförändringar. De har säkert rätt, men det oroar mig att inga forskare talar om mättnadsfaktorn.
-

Citat: "Södra oceanens minskade förmåga att tvätta ur koldioxid ur atmosfären motsvarar ungefär Sveriges årliga utsläpp. Även om mängderna inte är enorma tycker Göran Broström att upptäckten ger anledning till oro."
-
Under tiden medan de miljömedvetna oroas, börjar flygbolagen konstruera aningen mera miljövänliga flygplan för att lugna ned kritiken. På bilden finns en "ny" modell med kropp och vinge integrerad.

Den tanken har funnits sedan jag för första gången läste om flygplansutveckling och det är mer än femtio år sedan. Northrop YB-49 flög som modell på 50-talet.

Klicka på bilden som är hämtad ur artikeln.

-
Artikelcitat: "Flygbolagen bränner iväg bortåt 170 miljoner ton fotogen varje år. Flygbranschen står egentligen bara för två-tre procent av världens växthusgaser, men när många andra förorenare minskar sina utsläpp, så väntas flyget bara bli värre i takt med att resandet ökar. Att sedan utsläppen sker på en höjd där de gör många gånger mer skada än skorstenar och avgasrör på marken gör inte saken bättre."
-
Zeppelin tänkte rätt men den tidens teknik räckte inte till riktigt. I dag kan vi bygga billiga och energisnåla luftskepp som flyger tyst, fraktar många passagerare och kräver små flygplatser som egentligen bara är parkeringsplatser för luftskeppen. Dessutom blir de skadliga utsläppen bara en bråkdel av jetplanens.

Klicka på rubriken och läs om principen för kroppar som är lättare än luft,
-
Klimatbloggen i SvD ska bli intressant att följa.

2 kommentarer:

Thomas Palm sa...

Tåg är snabbare än zeppelinare. De senare passar bäst över haven eller i områden som är så glesbefolkade att det inte lönar sig att bygga järnvägar kors och tvärs. Har man riktigt bråttom kan man köra tågen i evakuerade tunnlar under jord. Man kan köra tåg utan luftmotstånd snabbare än flygplan.

Germund sa...

Hej Thomas,
Visst är det så. Tågutvecklingen är fantastisk och är naturligtvis alltid det bästa transportmedlet där järnvägar finns, eller ,där de med rimliga medel kan byggas.