lördag, maj 05, 2007

Femöringar som gatubrunnslock

Uppdatering 20210507 

De som skapade idén om mynt som brunnslock är borta och förklaring saknas men det är kul med alla dessa fantastiska brunnslock. De flesta av er har sannolikt aldrig sett en järnfemöring. Jag har många sparade.


Uppdatering 2019-07-22 Ingen förklaring i sikte ännu!

2006-09-15

I de flesta av Sveriges städer, finns i stadskärnorna några få gatubrunnslock som är jättekopior av de järnfemöringar som präglades fram till 1950.

Idén till brunnslocket som är formgivet av bildkonstnären Torkel Dahlstedt, lanserades 1988 av Gunnar Löfberg vid bolaget Järn i Offentlig Miljö.

De första locken tillverkades av Alvesta Gjuteri. Senare tog Tierps gjuteri över produktionen.

På senare tid har brunnslockstillverkaren Ulefos i Norge övertagit produktionen av femöreslocken.

Jag har under väldigt många år reagerat med förundran varje gång jag observerat dessa egendomliga brunnslock, men aldrig fullföljt funderingarna.

Till slut kontaktade jag Enköpings Gatukontor, där ingen hade tänkt på fenomenet.

Stockholms Gatukontor visade upp samma okunnighet men en tjänsteman på Kulturdepartementet tog frågan på allvar och sökte information utan att finna något av intresse.

På Kungliga Myntverket kunde ingen finna någon förklaring.

Sista hoppet stod till Stockholms Stadsmuseum där Åsa Mähring i Faktarummet, tog mysteriet på samma allvar som jag och meddelade i dag att det enda hon hittills fått fram är att fenomenet dök upp första gången i Norrköping 1946 eller 1947. Hon söker vidare.

Tillägg/Först kontaktade jag tillverkaren Tierps Järnbruk, där alla lock tillverkas. Platschefen checkade med sina medarbetare, men ingen kände till historien bakom jättefemöringarna. Den som definitivt hade kunnat räta ut mitt frågetecken, hade avlidit några dagar innan jag ringde.










Klicka på rubriken och läs om Sveriges enda tillverkare av gatubrunnslock.
Klicka på bilderna så blir de tydligare.

Under trettio år har jag rest över hela Sverige och ofta tagit en stadspromenad på kvällarna för att slippa sitta i ett tråkigt hotellrum. Under dessa promenader har jag oftast sett de här besynnerliga brunnslocken i städernas centrum, man aldrig förrän när jag flyttade till Enköping i fjol och kunde konstatera att även här finns det fyra jättefemöringar runt torget, har jag reflekterat på allvar över dessa konstiga brunnslock.

På Kungliga Myntverket fick jag veta att de endast tillverkas av Tierps Järnbruk. Jag talade med deras produktionschef som sade att gjutformarna fanns där när han tillträdde sin tjänst 1978 samt att hans företrädare som naturligtvis kände till upprinnelsen, hade avlidit en vecka innan jag ringde.

Stockholms Stadsmuseum har gjort resultatlösa undersökningar och gatukontoren i de större städerna var lika ovetande.
På Tierps Järnbruk berättade de att det fortfarande kommer beställningar från Gatukontoren i landet.

I dagens Enköpingsposten (bilden överst) stod att
Ulefos NV i Norge har liknande tillverkning samt att de gör brunnslock i fem- två och ettöresform.

Hittills har alla jättefemöringar som jag letat rätt på, varit tillverkade i Tierp.

Jag har kontaktat Ulefos NV och hoppas på ett besked om hur dessa märkliga brunnslock ursprungligen kom till.
Detta mysterium ska redas ut!

Inga kommentarer: