måndag, februari 12, 2007

En bra dag






En bra dag börjar med fil från Verum , hemblandad müsli och Havrefras. Frukosten fullbordas med Green Tchae.
Vi som av hög ålder är arbetsbefriade, bör sysselsätta hjärnan under förmiddagen med god naturvetenskaplig läsning och Sudoku konstruerad av Paul Vaderlind.
Den vita boken innehåller Sudoku med blandade svårighetsgrader. Den rutiga gavs tidigare ut under namnet ”Är detta matematik?” Där finns flera olika kombinationstankelekar. I den svarta boken finns bara riktigt svåra Sudoku nivå 7. Den sparar man till sänggåendet. De här tre böckerna fick jag som julklapp från döttrarna som tydligen vill att jag ska skjuta på seniliteten ett tag till.
När det blir dags att planera för lunch, ingår väldigt ofta havremjölk och kantarellsoppa som viktiga ingredienser. Havremjölk och kantarellsoppa i olika proportioner allt efter maträtt, är fantastiskt bra bas för såser och stuvningar. Lite farinsocker gör det hela himmelskt gott. Broccoli vill jag också se på de flesta lunchtallrikar.
Som lunchdryck tar jag helst en flaska mineralvatten från Linné vilket passar särskilt bra i år när vi celebrerar vår internationellt sett, störste naturvetenskapare. Mera om Linné.
Så ska lunchen krönas med en värdig avslutning. Ett stort fint conferencepäron och kaffe. Nyrostade kaffebönor av märket Diplomatblandning från Sibyllans Kaffe- och tehandel, mals sakta i en manuell kvarn från Zassenhaus , inköpt hos Sibyllan. Vatten kokas upp och får svalna till 96°C innan det blandas med kaffepulvret. Efter en minuts omrörning, hälls lösningen i ett Melittafilter. Till kaffet tar jag några bitar mörk choklad från Odense.
En riktigt bra dag fortsätter med en långpromenad genom parkerna efter Enköpingsån. Där finns alltid något nytt att glädjas över på sommaren. På vintern går jag samma väg och längtar till sommaren.
Sent på kvällen åker Vaderlinds Svarta fram och sedan är det snart frukost igen. Så kan en bra dag vara i mitt liv.
Mellan de beskrivna aktiviteterna blir det mesta möjliga kontakt med mina döttrar.

Relaterade länkar

Inga kommentarer: