måndag, maj 25, 2020

SARS-CoV-2 (Severe acute respiratory syndrome coronavirus 2

Det drar ihop sig till nationaldagen och det är komplicerat.

Jag har inget speciellt nationalistiskt behov av att
fira men jag firar den vackra svenska flaggan,

För min del skulle jag föredra att behålla
"Svenska flaggans dag"


 Slipsen och bilen visar hur jag ser på dagen

Det eländiga pandemiviruset har eliminerat
firandet i Skolparken och det är trist




Den 11 februari 2020 gav International Committee on Taxonomy of Viruses (ICTV) viruset det officiella namnet "severe acute respiratory syndrome coronavirus 2" (SARS-CoV-2) utifrån riktlinjer för namngivning av nya sjukdomar publicerade 2015 av Världshälsoorganisationen (WHO). Samma dag gav WHO sjukdomen som viruset orsakar det officiella namnet "covid-19", av de engelska orden "coronavirus", "disease" och året 2019 då virusutbrottet började. Tidigare har viruset kallats för 2019 novel coronavirus (2019-nCoV), ett tillfälligt namn givet av WHO. Informellt har viruset även kallats Wuhan-coronaviruset eller det nya coronaviruset.
Jag är infernaliskt irriterad på viruset men kommer
i alla fall att ta med Rudolf ut på en roadtrip.








Inga kommentarer: