torsdag, februari 11, 2010

Semlor - Fettisdagsbullar - Fastlagsbröd eller Hetvägg


Som vanligt sätter Enköpingsposten fart på morgonslöa hjärnceller. Så även denna gråvädersdag. Nästa tisdag den sextonde februari är det fettisdag och då ska det frossas!

Klicka på rubriken!

Semla - Fastlagsbröd - Fettisdagsbulle - Hetvägg eller till och med Temla som Ture Sventon säger, får mina smaklökars minnesfunktioner att accelerera upp i högvarv. Bilden på hetväggsidan är fel. En äkta hetvägg är bara en ren bulle med het mjölk. Det var min favoriträtt under ett helt år när jag var barn och min mor fick baka fastlagsbröd varje vecka.

Många recept


Aaah! Smaken av säsongens första stora tugga med brödet, vispgrädden och mandelmassan, slår till och med ut nystekta sillfiléer med stekt lök och rostat franskbröd (som snart ska avnjutas).

Semletest

9 kommentarer:

Leif Ekstedt sa...

Jag får väl kalla hetväggen för semla då. En egenhändigt bakad bulle delad och urgröpt,fylld med mandelmassa och toppad med gädde under locket. Varm mjölk med onyttigt socker i gör det hela smaskens. På Tisdag serveras det Mässa först i kyrkan ochsedan en massa semlor i vårt församlingshem. Vill man sedan på Askonsdagen ha sot i pannan kan man besöka Domkyrkan.

Germund sa...

Jag har aldrig bakat fettisdagsbullar, men nu ska jag sätta igång. Det kanske är alldeles onödigt att köpa de dyra bullarna.

Anonym sa...

Fastlagsbröd vad är det?

Här i Skåne säger vi FASTLAGSBULLE.

Fastlagsbulle i varm mjölk serverades i mitt barndomshem som efterrätt. Mums!

Senaste åren har man börjat sälja fastlagsbullar allt tidigare - redan i månadsskiftet oktober - november.
Det tycker jag är fel - då har det urartat.


Hälsningar
Fågelvännen

Anonym sa...

Minifastlagsbulle är ett alternativ för den som räknar kalorier.
Jag tycker de är för små.

Här nere kan vi numera också köpa wienerfastlagsbullar. Där är vetebullen utbytt mot wienerbrödsbulle.

Själv föredrar jag den gamla vanliga....

Fågelvännen

Germund sa...

Vi principfasta bullberoende väntar alltid till den auktoriserade fettisdagen innan vi frossar på stoora bullar med tjock vispgrädde och mandelmassa.

År Datum
2005 8 februari
2006 28 februari
2007 20 februari
2008 5 februari
2009 24 februari
2010 16 februari
2011 8 mars
2012 21 februari
2013 12 februari

Germund sa...

Fettisdagsfakta

Anonym sa...

Mamma gjorde den godaste mandelmassfyllningen i hemlagade fastlagsbullar.

Hon malde helt enkelt sötmandel fint i mandelkvarn och blandade med lite tunn grädde.
Minns inte om hon även hade i socker eller florsocker.

Jättegott!

Fågelvännen

Pelle Jönsson sa...

Mmmmm fastlagsbullar!
*härmar Homer Simpson*

Germund sa...

"*härmar Homer Simpson*"
På skånska ;-)