lördag, juni 03, 2006

Radio


Klicka på rubriken så öppnas hemsidan för mitt favoritprogram.

I dag vaknade jag först 06.19 med ett ryck. Jag hade sovit över sex minuter och missat början av mitt största lördagsnöje. Sveriges Radio P1, är min viktigaste underhållningsleverantör och Naturmorgon från Växjöredaktionen, är veckans radiohöjdpunkt.

P1 är utan minsta tvekan det bästa nyhetsmediet eftersom det alltid och överallt är tillgängligt. P1-morgon analyserar snabbnyheterna från Dagens Eko som återkommer varje morgonhalvtimme.

Det finns bara en nackdel med P1-morgon och det är den trista aggressiva attityd som reportrarna håller mot sina intervjuobjekt. Beklagligtvis har Studio Ett också förfallit till denna nya reporterstil.

De inbjuder ofta mycket kompetenta experter för att få kommentarer till dagens viktigaste händelser, men tramsar sönder intervjuinslagen genom att ideligen aggressivt avbryta expertkommentatorerna så att helheten förstörs för lyssnaren. Det är trist och det är ett resultat av att reportrarna har blivit för angelägna att låta sina egna röster höras i stället för att professionellt förmedla nyheterna så effektivt som möjligt.

Det finns många undantag inom P1 och just Växjöredaktionen har en medarbetare som borde vara ett föredöme för alla radioreportrar. Jenny Berntson gör många expertintervjuer, men gör aldrig de misstag som folket på P1-morgon och Studio Ett nästan alltid gör. När jag konfronterade P1-ledningen med detta faktum, blev det idiotiska svaret att Jenny oftast gör inspelade inslag och därför kan redigera fram det optimala programinslaget.

Dumheter P1!

Det handlar om känsla för vad som är viktigast i ett nyhetsinslag, reporterns uppfattning eller expertens. I P1-morgon och Studio Ett har det spårat ur fullständigt och reportrarna behöver omskolas.

Trots detta är P1 den överlägset bästa nyhetsportalen, men den kan bli mycket bättre.

I dag är det just Jenny Berntson som tillsammans med Lasse Willén, Linda AP Larsson och Lena Näslund, ger mig veckans bästa radioupplevelse.

Tack Naturmorgonfolket!
Äppelblommorna är till er.

Inga kommentarer: