söndag, juni 25, 2006

Midsommarafton 2006


Tidigt på midsommaraftons morgon gick jag ut och satte
mig bland humlorna i en väldoftande Rhododendron.
Klicka på bilderna så blir de tydligare

Dottern Agneta och hennes dotter Sofia band en krans i det milda sommarregnet

Kransprovning

På festplatsen var den ständige lekledaren Sven Svedberg, redan igång med ringdansen.
" Så går vi runt i en -hej Germund!- midsommarring"

En stunds vila även för Sven när Bollnäs Ungdomsorkester (BUO) genomförde sitt årliga bejublade framträdande

Larssons bjöd på traditionell festkväll med kubbturnering
En sväng ned till badbryggan blev det för att smälta maten
Mitt föräldrahem med sin hänförande utsikt över älven Ljusnan och sjön Bergviken.

Flygfoto från 50-talet Från andra sidan älven Ljusnan Utsikt från Norrlandsport

En imponerande 12x18 meter stengrund bär upp huset. Jag frågade broder Anders hur lång tid det kan ha tagit att bygga grunden. "Avsevärt lägre tid än vad som själva huset krävde" blev svaret" Matkällaren är magnifik. Djupt där nere, ett stort valvbyggt rum där potatis, grönsaker och äpplen förvarades under min barndom


Till sist blev det hemresa, men nästa helg är jag tillbaka i Erk-Pers i Segersta i Hälsingland, för den årliga släktträffen

Midsommar 2007 här

Inga kommentarer: