onsdag, mars 29, 2006

Tröstare


Ordbankaren http://ordbanken.blogspot.com/ inspirerade till en lista med tio tröstare.

Mina tröstare finns alltid i mitt medvetande och de är flera än dessa tio, men det här är listan över vad som oftast poppar upp när det känns tungt.

Blott en dag. Psalm 249.
Dagen är kommen. Psalm 122
O store Gud Psalm 11
Oändlig nåd Psalm 231
En vänlig grönskas rika dräkt Psalm 201
Var jag går, i skogar, berg och dalar Psalm 251
Ave Maria
Änglamarken av Taube
Nocturne av Taube
Calle Schevens vals av Taube

Musik fyller så många funktioner i mitt liv och jag kan inte ge någon riktigt bra förklaring till att just den här musiken skänker mig tröst.

Jag tror att tonernas vibrationer, likt meditation, flyttar fokus och låter mig se problemen i andra och mera konstruktiva perspektiv.

Inga kommentarer: