måndag, december 27, 2010

Tågen och snön

Klicka på bilderna så blir de större
Det var en intressant diskussion i morse i P1 Morgon Lyssna. Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M), SJ:s styrelseordförande Ulf Adelsohn och Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm skulle reda ut hur tågresenärerna ska kunna få det de betalar för - Transport från A till B på utsatt tid. Det är ett enkelt krav som tågoperatörerna i snöstormarnas Sweiz klarar problemfritt. SvD.
Den enda av debattörerna som verkade förstå vad problemet beror på, var Ulf Adelsohn. Han pekade på de kommunikationsbrister som naturligtvis uppstår när många olika bolag delar ansvar för ett problem. Infrastrukturministern svamlade och trafikverksdirektören förstår antagligen inte vad tågkaoset handlar om. SvT. SvD SR. SvT.

Flera inställda tåg i dag SvD.

Det är signalfel väldigt ofta och det fullständigt i onödan. Signalfel ska vara sällsynta följder av slarv med underhållet. Det är rälsfel ofta och de beror mest på att hjul spricker och förstör rälsen. Spruckna hjul ska vara något som är undantag i stället för som nu, en accepterad regel! Växlarna fryser fast vilket är en skandal. Felen är oändliga! Ingen tar det yttersta ansvaret och gör något vettigt, men de har väl inte tid. Det är nog ansträngande att planera optimalt bonusutfall.
Tidigare i bloggen om tågfiaskot här - här och här -
-

Inga kommentarer: