fredag, december 03, 2010

Är det vinter nu igen?

En gammal snöplogmodell som det finns många av men de står i malpåse och är bortglömda förutom de som redan är skrotade, men de är nog också glömda.

I Canada och norra USA kör man med gigantiska snöslungor och det är en enkel procedur att bygga om äldre svenska lok så att de får en kraftfull snöslunga framtill.

För 25 år sedan besökte jag Rolba i Schweiz där de tillverkade enorma snöslungor som körde i 60 kmph på flygplatsernas startbanor minuterna innan flygplan skulle avgå. Jag garanterar att det år 2010 finns ännu häftigare maskiner.
Nu är det inte bara snön som ställer till med bekymmer. De nya rälsarna och växlarna klarar inte kylan och det har länge varit ett känt problem.
Trots detta framställs det som ett alldeles nytt funktionshinder varje vinter.

Problem med kontaktledningar och släpkontakter gör tågen strömlösa.

Isbildning under tågen byggs på tills de blir för tunga.

Det största problemet är dock att det är så förbaskat många bonusdirektörer inblandade i alla beslutsprocesser och eftersom de är politiskt tillsatta enligt det gamla socialdemokratiska politruksystemet, har de inte ens en susning om de praktiska förhållandena. De kan bara räkna pengar och klia varandra på ryggen.

Här finns en sammanfattning av gamla Statens Järnvägars snöröjningsresurser. I dag yrar ledarna för Trafikverket (f.d Banverket) och SJ om bristande resurser och att de inte kan rusta för hårda vintrar.

Nonsens! Det blir bara mindre bonus till direktörerna om de satsar på trafikpålitlighet.

SJ hade nästan 40 kraftfulla snöröjningslok med blandat plogar och snöslungor. De tog för stor plats och de flesta skrotades.

Förra vintern började förvirrade järnvägsbyråkrater leta efter gamla bortglömda snöröjningslok, men det gick inget vidare eftersom det blev vår och alla problem förträngdes. Det blir nog inga fler snövintrar, tänkte de unisont.

Bonusmupparna på SJ och Banverket bär hela ansvaret för den uppkomna situationen, men de skyller på Kung Bore. Sverige är ett vinterland fyra månader per år och ändå köps vinterodugliga lok från södra Europa.

När Statens Järnvägar år 2001, delades upp i flera bolag, blev det så att de sju nya företagen måste fakturera varandra extra mycket för att försörja väldigt många nya bonusdrivande direktörer som inte kan kommunicera.

SJ före 2001 - Fixade rubbet!
Jernhusen - Äger alla lokaler
Trafikverket - Missköter snöröjningen
ISS TrafficCare som städar tågen
Euromaint - Sköter underhållet
SJ AB - Kör tågen
Green Cargo - Kör godstrafik

SvD - SvD - SvD - SvD - SvD
Uppdatering 28/12 SvD - SvD -
Unckel tycks vistas i ett förvirrat dunkel:
" Man har fortfarande inte hittat en bra samverkansform mellan SJ och Trafikverket. Men det betyder inte att det var bättre förr innan avregleringen, säger Unckel." Visst fasen var det bättre och det var mycket bättre!

1 kommentar:

Leif Ekstedt sa...

Tack för en bra information över eländets tågdrift. Skall man lyckas ändra på driftskvalitén så bör man ålägga samtliga riksdagspolitiker att alltid ta tåget för resor inom Sverige.

Vid lokala orter där ingen tågtrafik förekommer får man väl cykla!