måndag, december 06, 2010

En ren pina för renar

Vi vet alla att grisar och kycklingar har ett helvete på jorden innan de hamnar på våra matbord, vilket de knappast heller hade som mål för sina liv.
 Nu är tiden helt ur led när det visar sig att också renarna plågas på ett sätt som inte stämmer med bilderna vi har fått se från mysiga lappar med mysiga renflockar. SvD - Wiki om renskötsel
Jag har verkligen försökt göra fingret åt köttdiskarna, men det fungerar inte. Jag blir inte mätt utan mina Choritzokorvar, mina köttbullar, mina hamburgare och mina fläskkotletter.
Så jag lunkar vidare mellan charkuteridiskarna och bygger upp mitt dåliga samvete. Trösten är att mina fiskgratänger är det godaste jag vet, men det tar för lång tid att bereda dem. Jag har provat broccoligratäng med stora vita bönor i stället för fläskstrimlor och det går bra, men problemet är tillagningstiden.

Om två timmar blir det fläskfilé med ugnsråstekt potatis och svampsås.

Inga kommentarer: