måndag, december 06, 2010

En ren pina för renar

Vi vet alla att grisar och kycklingar har ett helvete på jorden innan de hamnar på våra matbord, vilket de knappast heller hade som mål för sina liv.
 Nu är tiden helt ur led när det visar sig att också renarna plågas på ett sätt som inte stämmer med bilderna vi har fått se från mysiga lappar med mysiga renflockar. SvD - Wiki om renskötsel
Jag har verkligen försökt göra fingret åt köttdiskarna, men det fungerar inte. Jag blir inte mätt utan mina Choritzokorvar, mina köttbullar, mina hamburgare och mina fläskkotletter.
Så jag lunkar vidare mellan charkuteridiskarna och bygger upp mitt dåliga samvete. Trösten är att mina fiskgratänger är det godaste jag vet, men det tar för lång tid att bereda dem. Jag har provat broccoligratäng med stora vita bönor i stället för fläskstrimlor och det går bra, men problemet är tillagningstiden.

Om två timmar blir det fläskfilé med ugnsråstekt potatis och svampsås.

1 kommentar:

Galaxa sa...

WSPA har klippt ihop en fil där de visar en ren som märks och en helt annan ren som blöder - men de vill att vi ska se ett samband och gå på deras förvirrade kampanj. Om man bestämt sig för att man vill äta kött så finns ingen djurhållning i Sverige som är vänligare än renskötseln. Renar lever i ett fritt vilt tillstånd största delen av året och samlas bara till kalvmärkning och när de ska transporteras till vinterbete och tillbaka till sommarbete. Detta måste göras i lastbil enligt lag och för att renar inte ska skadas i trafiken. Dessutom så sker det slakt och det får man ju bara begripa att det måste göra om man ska äta kött. Om man inte kan acceptera en bild av ett dött djur ska man bli vegetarian. Renskötare i Sverige bedriver en vänlig djurhållning. WSPA borde ge sig på brancher som inte gör det.