måndag, augusti 16, 2010

Bisarra nyheter



Ibland när katastroferna har blivit vardagsmat och de ständiga upprepningarna om orkaner, torka och översvämningar är rutin, blir det lätt så att morgonens nyhetsbotanisering fångar upp de mera udda tilldragelserna och på tal om översvämning, kan man undra över hur de styrande i Danmark tänker när de inte separerar dagvatten och toalettvatten. SvT Rapport.

När avloppsrören överfylldes, blev bilisterna sittande i stinkande kloakvatten. Det är sannolikt sju resor värre i Pakistan och Kina, men i ett modernt nordeuropeiskt land, borde inte människor hamna i ett kloakbad.

Socialdemokraterna tycker inte om Rut, men ser gärna en butler i tunnelbanan. SvD

Jag tror att sahlinismens kreativitetsvirus löper amok. Mååna och hennes lekstugegäng är till stor skada för Sveriges anseende i världen.
CUF-ordförande Magnus Andersson om TUT

Gigantiska stålstatyer som bär upp kraftledningar, låter som en bisarr idé, men en fullt möjlig konstruktionsteknik som
Metro har snappat upp.

Det är arkitektbolaget Shoi + Shine som marknadsför projektet. och den här bilden tycker jag är betydligt mysigare än den här.

Om en hund hoppar upp i min fina baden-baden-fåtölj och urinerar efter att oinbjuden ha hoppat över staketet till min altan, kan jag stämma hundägaren, men när grannarnas kattskrällen upprepar bravaden, får jag skylla mig själv enligt TV4.

Jag misstänkte nog att det var så och försökte lösa problemet genom dialog, men granntanten svor på att hennes kissemiss aldrig går utom synhåll för henne.

En morgon för några månader sedan när jag gick ut med hjälmen i ena handen för att ta en hojtur, hoppade kattkräket ur min fåtölj för femte dagen i rad. Jag lyckades träffa odjuret med hjälmen just när det hoppade över staketet och därefter har jag sluppit katthår och katturin i mina fåtöljer.

"Vad är det med FP?", skriver Heidi Avellan i Sydsvenskan. Sydsvenskan har tydligen utnämnt sig till Sveriges muslim-talesorgan och jag undrar vad som är fel med att tala klarspråk.

Om det är så att vissa lättdefinierade grupper står för vissa lättspecificerade brott, finns det ingen anledning att hyckla och bortförklara, men Avellan och hennes ryggradslösa journalistanhang, är skräckslagna inför hotet att bli betraktade som verklighetsnära.

Folkpartiets förslag om språkkrav, får också en känga av enfaldiga Avellan.

Ingen som inte kan göra sig förstådd på svenska ska kunna bli svensk medborgare!

Hur kan detta bli ett debattämne?

Vad är det med Sydsvenskan? Ska de döpas om till Sydosvenskan?

Svenska Dagbladet förmedlar en förnuftigare omvärldsanalys som kommer med här utan att passa in i den bisarra ram som är temat.

Citat:
"Grundläggande kunskaper i svenska språket är avgörande för att kunna ta makten över sitt eget liv, känna sig delaktig i samhället och öka möjligheterna att komma ut på arbetsmarknaden. Undersökningar tyder på att hyggliga kunskaper i landets språk ökar chansen att få jobb med upp till 24 procent. De med goda kunskaper i svenska får oftare anställning än de som har lägst kunskaper."
Det språket förstår inte Sydosvenskans Avellan!
"Medborgarskapet står för gemenskap och demokratiska värderingar. Men medborgarskapet gynnar också de kvinnor som idag lever isolerade. De får en morot att lära sig språket, arbetsmarknaden öppnar sig för dem och de får veta vilka rättigheter de har. De blir mer självständiga och kan frigöra sig från det patriarkala förtryck som tyvärr är vardagen för många."
För ett patriarkaliskt muslimtalesorgan strider detta naturligtvis mot systemet där kvinnorna får pisk om de försöker integrera sig.

För första gången i bloggens historia, ger jag plats åt ett sverigedemokratiskt debattinlägg för att det är sällsynt förnuftigt.

Inga kommentarer: