söndag, januari 03, 2010

Vargproblem eller jägarproblem?

Klicka på bilden så blir den störreDet här inlägget handlar om vargjakten 2010.
Vargjakten 2011 avhandlas här

Har vi ett vargproblem eller ett jägarproblem?


Den skarpsynte tecknaren Hans Lindström har sammanfattat problemet i en bild.

Enligt min ringa mening, har vi åt helsicke för många skjutgalna blådårar som nöjesdödar ripor, lodjur och vargar utan någon som helst annan mening än att det dövar deras lust att ta livet av våra vänner i naturen.

Jag vet inte hur många tusen jägare som tävlade om att få döda de 27 vargar som Naturvårdsverket efter påtryckningar från jaktorganisationerna, hade givit jakttillstånd för, men inte 17 handlar det om viltvård när förhållandet vilt/jägare närmar sig 1/100. Redigering 4/1: Det var 12 000 (tolvtusen) jägare som delade på 27 vargar! 1 varg på 444 jägare!

Citat SvD:

"Jaktperioden pågår som längst till och med 15 februari. Den länsvisa fördelningen är Värmland 9, Dalarna 9, Västra Götaland 3, Örebro län 3 och Gävleborg 3 vargar.Syftet med jakten är att begränsa vargstammen till högst 210 individer, vilket är den nivå riksdagen beslutat om."
Vargbeståndet har hotats av inavel och nu finns risken att de nya vargarna med för svensk vargstam friska gener, har skjutits.

Citat SvD:

"Om man vet att kvoten sannolikt har överskridits i ett län, borde jakten stoppas även i de andra länen tills man vet hur många djur som fällts. Ett bättre sätt hade varit att ge vissa jägare i uppdrag att utföra jakten, på samma sätt som vid skyddsjakt, säger Naturskyddsföreningens ordförande Mikael Karlsson. Han är inte förvånad över att jakten gått fort, med tanke på jägarnas stora intresse.–Men jag tänkte mig nog att det skulle ta några dagar. Ju snabbare det går, desto sämre kontroll har man.Naturskyddsföreningen har anmält jakten till EU-kommissionen, eftersom man anser att Sverige inte har en livskraftig vargstam."
Debatt i Jaktjournalen
Mera debatt i Jaktjournalen

Det är sunt att begränsa vargstammen samtidigt som man försöker få in nya vargar från Finland, Norge och Ryssland, men det är osunt att släppa loss flera tusen jägare för att döda 27 vargar.

Citat SvT:

"Anders Ekholm, regionsansvarig för Svenska Rovdjursföreningen i Gävleborg säger idag att - Det är en sorgens dag idag för alla oss som vill ha en livskraftig vargstam i Sverige. Den lilla stam som finns har så mycket inavel att gårdagens skjutningar av omkring 28 vargar riskerar att leda till än mer inavel.
-På sikt hotar det överlevnaden för vargstammen i Sverige. Det är just detta som inte är förenligt med EUs art- och habitatdirektiv, säger Anders Ekholm, Svenska Rovdjursföreningen."
Pressmeddelande från Svenska Rovdjursföreningen
WWF

Newsdesk
SNF
MUF-kritik
Jaktfacit för helgen

Uppdatering 12/1-2010

10 kommentarer:

Anonym sa...

enligt min åsikt så ska man kunna gå ut i skogen med sina hundar utan att behöva oroa sig att dom ska bli varg mat..jag har 2 tävlings hundar som jag tävlar med,men som det är i dag,så går vi sällan iskogen,för man vill inte riskera att få hem en död hund..
mitt intresse för skogen har minskat,för vi kan inte röra oss som man vill
så jag tycker att man ska få bort vargar som dom vet har tagit tam boskap,hundar.m.m..
sen har vi även varg mitt inne i vårat samhälle,där det bor 6000st,500m,från centrum där har vi vargar,som varit där längen,det tycker jag är fel,dom måste bli skrämmda,därför så är det bra med att skjuta varg,så dom håller sig på avstånd..

från en som bor med varg!!!!!

Germund sa...

Det är en sak om man vill utrota vargen för att ens hundar ska gå säkra i skogen. Det tar jag inte ställning till här och nu. Vi har ett riksdagsbeslut på att hålla en livskraftig vargstam i våra skogar och då är helgens galna jaktäventyr ett viltvårdsmisslyckande.

Anonym sa...

Av: Sandra, hundägare, hästägare och kattägare.. tidigare boende i Dalarna.


Naturen är just det natur. Sorgligt om din hund skulle bli tagen men sånt är livet.

Vargen ser inte på hunden som ett bytesdjur utan som en rival om denne råkar komma in på dess revir. En vakthund ser på samma sätt om en främmande hund kommer in på dess revir "gård".

Hunden är ättling med vargen och hundar dödar fler hundar och barn årligen i svergie än vad vargen har gjort på över 250år i Sverige.

Problemet är att människor som du inte kan acceptera att människan är inte Gud, att allting inte ska vara så enkelt och bekymmersfritt som möjligt. Livet är inte sådant. Vi har den sjuka värld vi har idag p.g.a. att människan vandrat ifrån att leva i harmoni och samstånd med naturen.

Tycker ni som anser att vargen är ett sådant stort problem och är så rädda för den betalar en liten resta till Toscana och hälsar på ortbefolkningen där och frågar hur dom klarar av att leva med ca 500 vargar på en yta stor som Småland.

Dom jagar inte ens varg där.


Respekt och rädsla är inte samma sak. Tänk på det en stund.

Anonym sa...

:Sandra

min kommentar är givetsiv riktad till personen som uttrycker rädsla över att förlora sin hund till varg.

Anonym sa...

Är man orolig för sina hundar när man går i skogen så kanske man bör fundera på att ha hundarna i koppel eller se till att de håller sig i närheten så att man blir en flock.

Detta har lite med hur man förstår sig på naturen och det är lite otäckt att jägare som har hundar inte vet hur man skall röra sig i skogen för att hundar inte skall vara utsatta.

Jonathan sa...

Det finns inte så många vargar där du bor va? Det är intressant att se hur många stadsbor som älskar vargar. samma människor som brukar få panik om det kommer en svan för nära när de tagit sig till badplatsen.

Germund sa...

Jonathan!

Det är inte själva vargjakten jag ogillar. Jag förstår att det måste gallras och förnyas i en av inavel svag vargstam.

Det jag reagerar på är att 12 000 (tolvtusen)skjutglada hobbydödare släpps lösa i naturen för att avliva 27 individer.

Antingen ska vargbeståndet vårdas så att vi får en livskraftig vargstam, eller så ska vargen utrotas igen i Sverige, men viltvård ska aldrig bedrivas på det bisarra sätt som nu skedde.

Anonym sa...

Jävla gnäll om att era hundar skall skadas/dödas av varg! Jag bor i Stockholm Där är risken att min hund skall bli dödad av en annan hund överkörd av en bil,betydligt större än att din hund råkar ut för varg! gör som jag ha din hund kopplad,så är problemet löst.

Anonym sa...

Kära anonym! Jag törs inte gå i skogen pga lösspringande hundar. Jag bor i skogen och har hästar, katter och får sedan 55 år tillbaka (är alltså född på landet på bondgård). Hittills har jag aldrig hört, sett eller råkat ut för något vilt rovdjur som skadat/dödat något av våra tamdjur. Däremot blev min pappas kor skadade i juvret av lösspringande hundar. Min syster är biten 2 gånger av hundar. Jag själv omkullkastad då jag cyklade av en hund som hoppade upp på mig. Hästarna har alltid hundbajs i hovarna då vi varit ute på ridtur. Så, att gå i skogen och vara rädd för vilda rovdjur är fånigt. De har större rätt att vara i skogen är din nöjeshundar.

Anonym sa...

Kära Germund! Du har rätt i mycket. Vad gäller inavel bland vargar så är det redan för sent i Sverige. Däremot kan man titta på den avel som sker bland alla dessa nöjeshundar. De är totalt missbildade många av dem. De kan inte föda, de kan inte andas, ögonen trillar ut ur sina för små hålor, de får skavsår av sin egen hud mm mm.