söndag, januari 10, 2010

SMHI versus YR

Klicka på bilden och studera en jämförelse mellan SMHI och YR klockan 17.00 i dag 10/1-2010.  Det senaste om vädret i bloggen här.

Enligt YR blir det -24°C i morgon förmiddag medan SMHI gissar på -12°C till -16°C
50% prognosavvikelse gör att tilltron till en av siarorganisationerna kan ifrågasättas. Facit i morgon.

Svenska Dagbladet köper sina vädergissningar från YR och nu får vi en indikation på om de gjorde rätt som lämnade SMHI.

Uppdatering klockan 06.00 var det -20°C i Enköping - Oavgjort!

Uppdatering 20/1
Nu har jag gjort dagliga jämförelser och måste säga att SMHI tar massor med poäng. Dessutom har de en ny väderpresentatör som gör väderleksrapporterna till ren njutning.

Elin Sjökvists rapporter är nästan poetiska.

Uppdatering 14/7

Strax efter att jag skrev detta blogginlägg, upptäckte jag att Elin Sjökvist inte fanns på Sveriges Radios lista över meteorologer.

När jag per e-brev frågade om de kunde uppdatera sidan, blev svaret att det skulle ordnas omgående. Ett par månader senare när jag ytterligare några gånger hade imponerats av Elins förmåga att göra väderprognosen intressant, kollade jag sidan och fann att den inte var kompletterad.

Frågan ställdes igen och svaret blev samma.

Fram till nu har jag påmint ytterligare tre gånger och ännu en gång i dag:

Nu börjar det hela bli väldigt intressant!

Varför vägrar Sveriges Radio att ta med alla meteorologer som de hyr in från SMHI? Facebook har i alla fall två bilder

Uppdatering 20/11-2010: En av meteteorologerna på SMHI har fått in en krönika i flera tidningar. Nils Holmkvist skriver så här: "För några månader sedan satte jag och min vän Elin Sjökvist ihop ett band. Elin är också meteorolog här på SMHI men jobbar på en annan avdelning, kanske har ni hört hennes ljuva stämma i radio P1. Hur som helst kallar vi oss för Dis och Dimma och spelar ukulele så att fingrarna blöder."

Skånskan - Laholms Tidning -

Klicka där▼ för mera om väder

13 kommentarer:

Anonym sa...

Förutom att man knappast kan räkna procent på en temperaturskala så absolut, visst är det slående hur mycket det skiljer!

Germund sa...

Du har rätt, men jag avsåg procent av talvärden.

Anders sa...

Jag har också lagt märke till Elin Sjökvists läsning av prognoserna. Hon läser lugnt och tydligt och betonar på rätt ställ. Det är väldigt vackert och som du sa poetiskt.

Anonym sa...

Jag tycker också den rösten är vacker att lyssna på. Är faktiskt förälskad i den:)

johan sa...

vet att detta är ett gammalt inlägg men kom in för jag googlade på elin sjökvist då jag som du också är en av dom som finner P1's väderleksrapporter en av dagens höjdpunkter, och framförallt då när denna elin är uppläsaren. kul att det finns andra!

Anonym sa...

Hej, Elin Sjökvist har säkert många färdigheter men hon är inte lämplig som rapportsläsare. Hon kan inte uttala ”R” och därmed talar fel och på ett konstigt sätt. Hon säger bl.a. ”geader” iställer för ”grader” eller ”Kiona” iställer för ”Kiruna” osv. Jag tycker en väderrapport ska vara rätt och tydlig och inte poetisk ...

Germund sa...

Med den rösten och den inlevelsen, blir små dialektala egenheter bara pikanta skönhetsfläckar.

Dessutom spelar hon ukulele vilket ger massor med pluspoäng.

Kefas sa...

Även med dialekt kan man ha diktion. Elin S. är tydlig trots varierande 'r'. Framför allt är hon bra på vokaler, jämför med en av hennes kolleger (minns inte namnet nu) som gör 'Väderöarna' till något som knappast kunde tydas utanför kontexten...

Som lingvist fascineras jag av Elins kombination av bakre 'r' och många andra konsonanter långt fram (främre konsonter ger ofta god tydlighet).

Intonationen får vi heller inte glömma, den är ömsint och personlig, och inget slår hennes "Slut från SMHI" :-)

Germund sa...

Instämmer med förtjusning i det sista :-)

Anonym sa...

Jag älskar Elins väderrapport, jag blir lugn och fylls av värme när jag lyssnar på henne. En kram till Elin!

Germund sa...

Välkommen i församlingen :-)

Anonym sa...

Elin Torstensson heter en SMHI meteolog, jag känner hennes mor och far.
Kan det va den tösen som bytt efternamn??
Elin T står listad i listan du hänvisar till

Germund sa...

det här är Elin T. Elin S får vi bara njuta av via den vackra rösten ;)