söndag, januari 18, 2009

Volvos värde varar inte längre


Volvos värde varar

Så löd en reklamslogan för många år sedan och visst var det så på den tiden. Numera har Ford svårt att finna en köpare till Volvofabriken på grund av att de producerar otidsenliga bilar som konceptbilen på den nedre bilden.

Jag som har ägt många häftiga Volvo, känner vemod inför den troliga slakten av ett företag som tidigare hade näsa för vad kunderna var beredda att betala för.

Den här bilen var min sista Volvo. Den köpte jag 1986 och det var en av de dyraste bilar som Volvo levererade det året på grund av att all tillgänglig extra utrustning lades till. Tre år senare skulle jag byta till en ny med samma utrustning. Då hade priset höjts med drygt 50% och jag valde denna Chevrolet Starcraft i stället.

Sedan dess har Volvo konsekvent riktat in sig på tjänstebilsmålgruppen utan att ha en plan B förberedd om konjunkturen skulle svänga och efterfrågan handla om små, enkla och energisnåla bilar.

Därför är Volvos värde urholkat i dag när nästan alla andra europeiska biltillverkare är beredda på att möta de koreanska, japanska och indiska bilföretagens konkurrens.

Klicka på rubriken och ta del av Volvos modellutbud.

Hela Volvo

Inga kommentarer: