söndag, januari 06, 2008

Omvänt störtlopp med svensk segrare.

Uppdatering 20/1-09 Charlotte fick Jerringpriset!

För 30 år sedan stod jag på slalomskidor för första gången en förmiddag i Idre. Samma eftermiddag tog jag brons i Skistars storslalom.

Då avfärdade jag alpin skidåkning som en frökensport. Det är väl ingen konst att åka utför en tvär backe, vilket jag just hade bevisat.

Därefter hävdade jag att den enda riktiga skiddiciplinen är åkning uppför en slalombacke.

Alldeles nyss fick jag det efterlängtade nöjet att se just en sådan tävling och det var en svenska som vann.

Charlotte Kalla hade i avslutningen samma smidighet runt portarna uppåt, som en slalomåkare har på väg nedåt.

Val di Fiemme var under några år platsen där Stenmark och andra svenskar firade triumfer i utförsåkning.

Dagens segrare i Val di Fiemme är den största någonsin för min del.

Klicka på bilden och studera vår första skiddrottning.
Klicka på rubriken och läs om henne.

SvD

Inga kommentarer: