torsdag, mars 15, 2007

Musjakt




Klicka på rubriken och läs om möss. Möss är små söta djur som kan ställa till med ett rent elände. Vi fick in möss på arbetsplatsen för många år sedan och blev till sist tvingade att anlita Anticimex för att bli av med husdjuren. Det luktade något alldeles förfärligt illa överallt där mössen uppehöll sig, men det var två episoder som avgjorde saken.

Jag är och har alltid varit tokig i choklad. I en skrivbordslåda låg oftast en kaka mörk Lindts. En morgon när jag skulle hämta en penna ur lådan, upptäckte jag musavföring i det första facket och en liten urgröpning i plastväggen till nästa fack. När jag drog ut lådan helt såg jag en delvis uppäten chokladkaka. Musen hade först tuggat upp ett hål i skrivbordslådans 12 mm tjocka träpanel för att sedan gnaga upp ett lagom stort hål i plastmellanväggen och därefter kalasat på min goda choklad.


Några dagar senare (det var högsommartid) låg det en fet huggormshona och vilade sig efter maten, på golvet i i lagret som alltid sommartid hade den stora porten öppen. Ormen var väldigt slö efter muskalaset men jag lät den ändå hugga sig trött mot ett därtill lämpligt föremål innan jag lade den i en hink och gick till dagiset (som låg i samma hus) och visade barnen hur en orm ser ut på nära håll. Därefter släppte jag ormen i ett gammalt militärvärn några hundra meter bort.



Nu blev det skillnad mellan jakt på mus och jakt med mus.


Inga kommentarer: