lördag, mars 24, 2007

Liftarens guide till Galaxen h2g2



Klicka på bilderna! Se se mig med oumbärlig handduk
samt iförd nyanskaffad tröja. Text på tröjans baksida
till höger. Tröjan och handduken ska bäras 25 maj
tillsammans med de övriga som har skådat ljuset.



Douglas Noel Adams skrev liftarens guide till Galaxen, en historia som jag först hade svårigheter med att ta till mig trots att jag alltid har varit SF-fantast.

För att slippa skriva hela den långa titeln hela tiden, kommer jag fortsättningsvis att använda den vedertagna förkortningen h2g2 (the HitchHiker's Guide to the Galaxy).

Efter många års fostran i den klassiska SF-skolan, med Asimov, Clarke, Simak, Heinlein, Lindbohm och alla andra framtidsskådares alster som fyller en tak-till-golv-bokhylla hos mig, var det rätt så omruskande att ta del av DNA's bisarra framtidsalternativ i h2g2.

Allt börjar med att Arthur Dent vaknar en morgon av en oemotståndlig lust att bli galen. Hans vän Ford Prefect tycker att det är en bra idé och drar in Arthur i en karusell av fullständigt galna upplevelser som inte kan beskrivas helt rättvist i korthet . h2g2 är tröstläsning för den som oroas över att en asteroid ska slå ned på Jorden. En asteroid är en bagatell jämfört med en intergalaktisk vägbyggnadsentreprenör eller poesikväll med vogoner.
Läs Boken!
(Det ska vara stort B)

Relaterade länkar
Hemsidan
Towel Day IGLK
Den nya filmen
42
Tänkvärt citat relaterat till den smått osannolika historien om Arthur Dent, Livet, Universum och Allt: "It was later pointed out by readers that 6 × 9 = 42 [eller 4B (bloggarens anmärkning)] if the calculations are performed in base 13, not base 10. Douglas Adams later averred that he was not aware of this at the time, and repeatedly dismisses this as an irrelevant concoction, saying that "nobody writes jokes in base 13 [...] I may be a pretty sad person, but I don't make jokes in base 13."
Mera 42
http://www.bbc.co.uk/radio4/hitchhikers/index.shtml

Inga kommentarer: