onsdag, januari 03, 2007

Gränsta - Knutby - Tirsaprofetian


Den som klickar på rubriken kan läsa och lyssna till några av alla kvasireligiösa hjärntvättspredikningar som de så kallade pastorerna i Gränsta - Knutby, skrämde och eventuellt fortfarande skrämmer sin bänkutfyllnad med.

Klicka här och läs mina senaste tankar om knutbysekten.

För drygt ett år sedan kunde man läsa i Dagens medicin denna artikel:
http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2005/11/23/n-kristi-bruds-hemliga-profe/

Nu publiceras Tirsaprofetian på ett debattforum.Ett intressant dokument som tyder på en minst sagt skruvad verklighetsupplevelse. Länk


Jag antar att nervositeten i dödskulten på dödskullen i Gränsta, är påtaglig och befogad just nu.


Diverse tv-programledare kommer att känna sig lurade efter att ha gått på snyftvisorna från sektledningen.


Några så kallade pastorer kommer att behöva söka riktiga jobb när sekten imploderar.


Vad kommer det att stå i deras CV?

Kanske något liknande detta:

Har introducerat kristendomens nya fyrenighet.
Har lärt ungdomar att tänka "gå hem" i stället för "att dö".
Har lärt unga föräldrar vikten av att fostra barn till strikt lydnad.
Har infört regeln "lev som jag lär och inte som jag lever!"

6 kommentarer:

quark sa...

H-G Björks 'expert' Daniel Norrgård är själv fängelsedömd. Han hade tills nyligen näringsförbud. Jag tror inte att han kan bidra till att förbättra livstidsdömde Fossmos trovärdighet.

Germund sa...

Norrgårds bedömning av skjutställningen är minst sagt diskutabel, men jag är väldigt nöjd med att Hans-Göran Björk tar upp oklarheterna omkring Saras roll i mordet. Detta samt att advokaterna yttrar sig i ett principiellt avslutat mål, är hoppingivande enligt min ringa mening. Fortsättning följer, är nog ingen fåfäng förhoppning nu.

Anonym sa...

Norrgårds bedömning är om inte klarlagd, så i vart fall intressant. Verkar som SKL redan varit inne på det spåret. Jag tycker det är helt rätt, rekonstruktionen måste göras om.
Sedan förstår jag inte riktigt vad ev. fängelse dom - eller än mindre näringsförbud - skulle ha med skjutvinklar att göra. Killen kanske dämre distället faktiskt har sådan kunskap vi andra saknar.

En annan intressant fråga är istället, görs dessa artiklar för att få Fossmo fri ? Jag tycker inte det verkar så, tvärtom fokuseras ju saken på att det kanske inte varit barnflickan som gjort det. Ser inte att det skulle fria Fossmos ansvar, i synnerhet inte när han nu erkänner delaktioghet. Hans trovärdighet är nog sedan länge försakad.
Om det är så att mordet inte gått till så som det dömts, så är det väl bara bra om en eventuellt oskyldig barnflicka frias - eller fälls för det hon faktiskt eventuellt gjort - och en kanske skyldig mördare befinns skyldig i domstol i stället.

/ Sten

Germund sa...

Hej Sten,

Jag tror inte att SKL har övervägt den skjutställning som Norrgård beskriver. Däremot har SKL kunnat konstatera påsittande skott medan Sara påstår att hon sköt på längre avstånd. Nya förhör i ljuset av allt som kommit fram, bör hållas.

Beträffande Helge, är det nog väldigt få som tror att han är oskyldig. Han hävdar det inte heller själv, men vill belysa delat ansvar, något som han av olika anledningar inte hittills velat.

Det är rätt intressant att följa hans sätt att besvara frågor som ställs till hans frågeavdelning på hemsidan

Han beskriver där övertydligt hur han i dag avskyr sitt eget beteende när han var "seksjuk".

Jag tror att de flesta håller med dig om din slutsats. Jag gör det definitivt.

quark sa...

Varför skulle rekonstruktionen behövas göras om? Det är klart att Saras agerande inte stämmer med teknisk bevisning, men då kan man dra sina slutsatser av det. Sara har i rätten konfronterats med motsägelsen. Åklagaren har nämnt diskrepanserna. Tyvärr var det hennes advokat som hävdade att hennes berättelse stämde i allt vad som gick att kontrollera, en slutsats som tingsrätten och hovrätten tog över.

Om det skulle visa sig att Sara Svensson inte skjutit något dödande skott, kan Helge Fossmo förstås inte hållas fängslad. Han har då kanske gjort något annat, men inte det han blivit dömd för.

Pistolexperten Norrgårds idé att skytten skulle ha klivat på sängen med knäna är inte sannolik. Försök bara! Skulle man våga med ett osäkrat vapen?

Anonym sa...

Vad jag läst mig till har Daniel Norrgård en rätt bred kännedom/meritlista inom allt vad pistolskytte och självförsvar infattar.
Han har tidigare jobbat som säkerhetskonsult och livvakt m.m.
Tidigare har han suttit på posten som biträdande generalskreterare i svenska pistolskytteförbundet där han bl.a. tog fram nya handboken för pistolskytte.