torsdag, augusti 22, 2019

Tro och vetande

De flesta som kallar sig troende har just en tro men det är rätt många som anser att de vet något om Gud och om Jesus.

De är alltså inte troende utan vetande.

Jag har aldrig diskuterat tro och vetande med muslimer, buddhister eller hinduer men några av mina kristna vänner tror sig veta vilket kanske känns tryggt.

När jag frågar hur de har fått sina kunskaper om Gud och Jesus, blir svaret; det står i Bibeln.

Jag gillar Bibeln!

Jag gillar den faktiskt så mycket så att jag har tio olika utgåvor i bokhyllan och en i bilen men jag ser inte Bibeln som en faktasamling.

Bibel ger mig inspiration och stärker min tro men den ökar inte mitt vetande.

När jag läser Bibeln delar jag min tro med alla människor som har författat bibeltexterna under inspiration av tankar om Gud och Jesus.

Det gör mig trygg!





Inga kommentarer: