tisdag, augusti 13, 2019

Gud

Det finns en hel drös med religioner som på olika sätt har skapat gudomliga väsen.

De tre monoteistiska religionerna har mycket gemensamt men har olika syn på fundamentet.

Kristendomen.
Gud gick in i en människas kropp för att förstå och för att berätta om de möjligheter vi har om vi slutar upp med att använda våld som konfliktlösningsstrategi.

”Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem. Det är vad lagen och profeterna säger.” Matt. 7:12

Jesus offrades för mänsklighetens synder.

Islam
När Muhammed var fyrtio år gick han upp på berget Hira där han mötte ärkeängeln Gabriel som gav honom Guds sista budskap till mänskligheten.

Uppenbarelserna pågick under resten av Muhammeds liv och blev militanta mot slutet. Ett exempel är versen 9:5: ”När de helgade månaderna gått till ända skall ni döda avgudadyrkarna, var ni än träffar på dem; tag dem till fånga och omringa dem och lägg er i försåt för dem. Men om de visar ånger och villighet att förrätta bönen och betala allmoseskatten, lämna dem då i fred - Gud är ständigt förlåtande, barmhärtig.”


Judendomen
Moses och Abraham är nog de mänskliga grundbultarna i judendomens fundament.

Gemensamt har de synen på en enda allsmäktig och allestädes närvarande gud och jag älskar den här bilden som jag har fått personlig tillåtelse av mästertecknaren Jan Romare att använda i mina teologiska spekulationer.


Även tecknaren Hans Lindström har gett mig tillstånd att använda den här bilden av samma skäl.



Till sist snor jag en av Wiley


Jesus var fredsfursten och Muhammed var krigsfursten.

Inga kommentarer: