onsdag, juli 01, 2009

Bo Balderson avslöjad - igen


I dagens Svenska Dagbladet demaskeras Bo Balderson åter och denna gång handlar det om trubaduren Olle Adolphson.

Magnus Sjöstedts artikel är väldigt intressant och Wiki uppdaterades snabbt, men jag är ändå inte övertygad. För snart ett år sedan presenterades en lång intervju i SvD med Bo Balderson och jag kan inte visualisera Adolphson bakom orden, men det vore riktigt trevligt om storyn är sann.

Jag har alla Baldersons böcker och har läst dem flera gånger. Det är på samma gång ett enkelt och seriöst budbärande språk som stämmer med Olle Adolphsons finurliga vistexter, så kanske har till slut Bo Balderson trätt fram postumt.

Klicka på rubriken för googling på BB:

Här finns nyheterna om BB

Uppdatering senare under dagen.

Magnus försvarar sin teori:
"
Varför skulle Olle Adolphson ha skrivit under pseudonym? – Deckare var inte alls någon fin genre på den tiden. Att bli deckarförfattare stämde inte med hans framtoning, jag tror han gjorde det enkom för pengar. Jag tror att han fick idén från sin gamle vän Åke Runnquist på Bonniers"

Olles familj förnekar.
"Även dottern Maja Adolphson ställer sig frågande till att pappan skulle ha varit den mytomspunna Bo Balderson. – Jag har aldrig hört talas om att det skulle vara så, det kan inte stämma. Jag borde ha hört talas om det under min livstid. Det fanns ingenting i hans arv som tyder på det heller. Hon får medhåll av sin mamma Karin Michal, som levde tillsammans med Olle Adolphson mellan åren 1965 och 1971. – Det stämmer inte och jag kan bevisa det. Jag levde ihop med Olle sommaren -67 då första boken skulle ha börjat skrivas tillsammans med vårt sex månader gamla barn på ett litet torp i Skåne - som för övrigt var den enda fastigheten som Olle ägde i sitt liv."

En pseudonymbetraktelse.
Den spaningen ska inte delciteras. Den ska läsas i sin helhet.

Mysteriet Balderson har antagligen inte kommit ett steg närmare sanningen, men böckernas säljstatistik mår väldigt bra av teorierna.

DN kommenterar

Inga kommentarer: