lördag, juni 20, 2009

Tomatsäsongen inledd

Tre fasta krukor med ampeltomater på altanräcket och två ambulerande krukor med Dansk export

Fem Dansk export bakom smultron och jordgubbar som redan mognar för fullt. Sex Dansk export i kartong till Agneta.

Klicka på rubriken för att läsa alla inlägg om tomater. Först kommer detta lite sorgliga kapitel i min tomathistoria. Det är nämligen första gången i ett långt liv med tomater, som jag inte har drivit upp plantor från frön.

Det gick helt enkelt inte på grund av en massa trista samverkande faktorer.

För två dagar sedan köpte jag alla plantor som torghandlaren hade. Förutom dessa sju, ville jag ha nio till. Inga problem sade den vänlige trädgårdsmästaren från Vallby. Jag kör hem dem till dig i morgon förmiddag. Typiskt Enköping.

Klockan tio på midsommaraftonsförmiddagen mullrade det dovt på gatan när en ljusblå Camaro-76 sakta svängde in framför mina odlingar och stannade. Ur klev mannen som jag ska besöka på måndag för flera inköp. Han öppnade bagageluckan och plockade upp mina plantor.

Midsommarafton 2007 mognade den första tomaten. I år lär det bli minst en månad senare.

Inga kommentarer: