onsdag, februari 06, 2008

Fisk är gott

Klicka på den nedre bilden


Klimatsmart fisk

Enligt Världsnaturfonden, ska vi undvika att äta beståndshotade fisksorter.

Fiskar som jag tycker om och får äta:

Abborre
Alaska pollock (MCN-märkt)
Gråsej
Gös (Hjälmarfiske, MCN-märkt)
Hoki (MCN-märkt)
Hummer (burfångad)
Lax (kravmärkt)
Nordhavsräka (Skagerack kravmärkt)
Sill (Västkusten kravmärkt)

Hyfsat bra alternativ för mig:

Havskräfta
Hälleflundra (odlad)
Kolja
Krabba
Lax (odlad, ej miljömärkt)
Makrill (lokalt fångad)
Nordhavsräka (modifierat trålfiske för minskning av bifångst)
Piggvar (garnfiske)
Regnbåge
Röding
Sik
Siklöja
Torsk (odlad, krokfångad nordosarktisk)

Fisk som jag älskar, men bör undvika av miljöskäl:

Hälleflundra (Nordatlanten)
Rödspätta
Rödtunga
Torsk

Rödspätta kokt i vitvissås med räkor. Snyft!

Min favoritleverantör (förutom den egna fiskeutrustningen) Enghav.

De små blå 400 grams-paketen med djupfrysta strömming/sill-fliléer är väldigt praktiska. Se upp bara så att du får sill när du vill ha sill. Märkningen är förrädisk.

Jag väljer alltid sill och tinar den en stund i rinnande kallt vatten. När filéerna är halvtinade, drar jag av skinnet och tinar klart.

Jag steker sillen lättsaltad i fin het olivolja ett par minuter per sida och smaksätter med nymald svart- eller vitpeppar. Absolut ingen panering! Mikrougnsbakad potatis till är smaskens.

Enghavrecept
Lättlagat

Inga kommentarer: