tisdag, november 06, 2007

Fästingar


Sydsvenskan påminner om den enda
varelse på vår jord, som inte är behövd
av några andra än sina artfränder.

"Fästingburen hjärninflammation (TBE)
kan orsaka symptom på schizofreni.
Det visar en studie som forskare vid
Karolinska institutet (KI) gjort."

Jag har sag det förr och säger det igen; fästingar och islam är vår plågade världs gissel!

"Stockholm. Forskargruppen har hittat en koppling mellan de neuropsykiatriska symtom som orsakas av TBE och de som framkallas av schizofreni. - Den sammanbindande länken är kynurensyra, ett ämne som man tidigare trott inte haft någon betydelse i hjärnan, men som vi nu misstänker kan framkalla symtom vid schizofreni, säger Lilly Schwieler, forskare vid institutionen för fysiologi och farmakologi på KI"

Det är naturligtvis därför som jag ständigt är i fejd med mig själv. Mina multipla personligheter är alltså följden av att mina ben har varit fästingarnas picknickplats under nästan hela 90-talet. Det började med centerstämman på Gotland då tornerspelen hade synkroniserats med centeraktiviteterna. Solen sken och jag satt barbent i gräset flera dagar. När jag kom hem fick distriktssköterskan gräva ut fästingarna med en pincett. Sedan fortsatte det i samma stil förutom att jag tog bort dem direkt själv.

"- Kynurensyra är ett ämne i hjärnan som, enkelt uttryckt, skulle kunna producera förvirring, säger Lilly Schwieler. "

"Det förklarar en hel del", antar jag att folk i min närmaste omgivning tänker.

Förvirrad var ordet sade Bill
Va? Vem? sade Bull

Klicka på rubriken och läs mera om fästingar.

Inga kommentarer: