söndag, november 18, 2007

Alf & Tage




Klicka på rubriken och bilderna.

I går kväll tittade jag som vanligt på den bästa kanalen i utbudet från SvT.

Kunskapskanalen sände en timme om och med Tage Danielsson.

Normalt har jag två teveapparater på samtidigt med olika kanaler eftersom jag nästan alltid blir uttråkad av alla transportsträckor mellan väsentligheterna.

Den timmen räckte det med en apparat.

Efteråt satt jag och försökte plocka fram ur mitt slitna minne, de personer som har betytt mest för mig, som humanistiska förebilder.

Alf Henriksson och Tage Danielsson är för mig de visdomens och humanismens ljusgestalter som hade förmågan att ur breda och solida kunskapsbaser, destillera fram korta och tydliga budskap.

Knivskarp och kristallklar omvärldsanalys gav dem möjlighet att i ett koncentrerat språk, avslöja det fördolda i det till synes uppenbara.

Makthavarnas tillkortakommanden karikerades så sinnrikt att de drabbade tvingades le, även när det smärtade.

Det blev en sen natt med mycket bläddrande i alla böckerna från Alf & Tage.

Tages sagor och dikter samt kloka tankar

Om Alf

En liten samling av klokheter från Alf

Tidigare i bloggen om Alf & Tage

Inga kommentarer: