torsdag, oktober 12, 2006

De goda och de dåliga

Klicka på rubriken om du vill läsa om Verum. Klicka på bilden om du vill se de goda och de dåliga lite tydligare.
Jag fick detta vackra vykort i går från Verum. Bilden symboliserar de goda och de dåliga, med avseende på tarmbakterier.

När jag lyssnat på Dagens Eko i dag är det sex namn som ständigt återkommer. Namn som vi gärna förknippar med "de goda och de dåliga"

Cecilia Stegö Chilò
Andreas Carlgren
Tobias Billström
Billy Butt
Maria Borelius
Anna Politkovskaja


Det är lätt att ta till sig rubriker och bilda sig en snabb och ytlig uppfattning om en människas karaktär som god eller dålig.

De flesta av oss får dåligt samvete om vi rannsakar våra egna tillkortakommanden.

Jag körde 42 km/tim på en 30-sträcka för två veckor sedan. Det var dåligt och jag betalade gärna böterna. De var välförtjänta, men blev jag en dålig människa när jag begick detta lagbrott? Det får naturligtvis andra bedöma.

Däremot tar jag mig friheten att skriva om dålig journalistik.

I dag på morgonen intervjuade Camilla Kvartoft från SR P1-Morgon, Carin Jämtin med anledning av ledarbytet hos sossarna i Stockholms stadshus.

Journalisterna på P1-Morgon och Studio Ett är ofta arroganta och avbryter sina intervjuobjekt, men detta var absolut lägsta kvalitetsnivå. Carin fick inte chansen att avsluta en enda mening innan Camilla avbröt henne.

Jag menar inte därmed att Camilla är en dålig människa, men hon visade prov på riktigt dålig journalistik.

Inga kommentarer: